Aké sú možné motívy zmeny očkovacieho správania
Treba vymyslieť posolstvá pre našich spoluobčanov a spoluobčianky zblbnutých a zblbnuté hoaxami.
Autor je sociálny psychológ, Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV
Veronika Folentová cituje v Denníku N 21. apríla ekonóma Národnej banky Slovenska Martina Šustera, ktorý hovorí, že údaje z čakárne sú z pohľadu očkovania mimoriadne smutné. „Máme zaočkovaných prvou dávkou 973-tisíc ľudí. V čakárni je ďalších 130-tisíc. Potrebujeme však zaočkovať asi štyri milióny dospelých ľudí.“
A preto je na stole otázka, ako motivujeme našich ľudí smerom k očkovaniu. Debata o potrebe kampane je stará veľa mesiacov, v médiách sa ako prekvapenie občas objaví výzva Kamily Magálovej a možno ešte niekoho, a to je všetko.
Pozrime sa na to psychologicky. S potrebou zmeny správania sme zápasili od nepamäti. Ako priviesť ľudí k tomu, aby sa správali priateľsky k životnému prostrediu (odpady, energie, …)? Ako priviesť ľudí k zodpovednému sexuálnemu správaniu a používaniu kondómu v prevencii šírenia HIV? A teraz: ako presvedčiť ľudí, aby sa dali očkovať proti covidu-19, aby sa zapísali do čakárne?
V psychológii rozlišujeme päť motívov pre zmenu správania, ktoré vždy zaberali. Inými slovami, zmeníme správanie, lebo nami pohne:
5. Ideológia, hodnotové presvedčenie (spravodlivosť, rovnosť, pravda…)
4. Altruizmus (druhí ľudia a ich dobro sú v epicentre)