Denník N

Neodvezte deti do školy autom, ale pošlite pešo s kamarátmi. Zanedbaný pohyb potrebujú nahradiť, vyzýva odborníčka

Ivana Poláčková. Zdroj - archív I. P.
Ivana Poláčková. Zdroj – archív I. P.

Deti sa postupne vracajú do škôl a ministerstvo školstva školám odporúča, aby učili kvôli ochrane pred nákazou čo najviac vonku. Ale učitelia často nevedia, ako na to.

Projekt Hurá von sa už niekoľko rokov snaží pomáhať školám, aby čo najviac učili vonku. Vypracovali metodiku pre učiteľov, ako učiť v exteriéri slovenčinu, matematiku či prírodovedu, a pomáhajú im budovať aj školské záhrady.

Ivana Poláčková má projekt Hurá von na starosti a tvrdí, že deti sa po návrate do školy potrebujú hýbať a tráviť čas vonku. „Deti sa nielen vybláznia a odbúrajú nahromadený stres, ale zároveň sa vzdelávajú zážitkami a veľmi prirodzene znovu prebudia záujem o učenie sa,“ hovorí Poláčková.

V rozhovore sa dočítate:

  • prečo sa deti vonku rýchlejšie a ľahšie učia,
  • prečo sa vonku odvážia zapojiť aj inak zakríknuté deti,
  • že deti vonku vydržia ticho pozorovať chrobákov v kríku,
  • že aj obavy rodičov z bezpečnosti bránia učiteľom, aby učili vonku.

Pamätáte si, koľko času ste trávili vonku vy ako dieťa?

Som petržalské dieťa, ale vyrastala som v časti, ktorá je blízko Dunaja. Moje detstvo bolo o behaní po sídlisku, po blízkych lesoch a popri Dunaji. Často sme chodili k babičke na dedinu, tam sme boli vonku od rána do večera – na bicykloch, skákali sme do slamy. Celý deň o nás rodičia ani babička nevedeli.

Aj v škole ste chodievali von?

Mala som jednu výbornú pani učiteľku, ktorá nám ako mestským deťom vybavila školu v prírode trikrát do roka. Keďže sme boli mestské deti, mala pocit, že máme právo chodiť oveľa častejšie do roka do hôr. Pamätám si na tú školu v prírode ako na zážitkové a možno až systémové učenie.

Systémové?

Veci sme pochopili priamo na mieste. Nemusela nám ich príliš podrobne vysvetľovať, len sme ich jednoducho priamo na mieste objavovali. Doteraz si napríklad pamätám, ako sme preberali v 3. alebo 4. ročníku základy optiky – priehľadnosť a priesvitnosť materiálov. Išli sme von a učiteľka nám ukázala čisté sklo – priehľadný materiál, cez ktoré sme sa pozerali na stromy. Potom nám ukázala priesvitný matný plastový obal, cez ktorý boli stromy rozmazané. Bolo to veľmi jednoduché – túto tému sme mali preberať celú hodinu a zhrnula nám to za 10 minút. Potom sme sa mohli hrať. Deti podobné veci na praktickom príklade rýchlejšie pochopia.

Koľko času deti trávia vonku?

V porovnaní s našou generáciou je to veľmi málo. Firma Persil robila v zahraničí prieskum o tom, koľko času deti trávia vonku. Podľa výsledkov je to v priemere menej ako 30 minút denne. To je menej času ako väzni, tí trávia vonku asi dve hodiny denne. Trúfam si povedať, že podobné výsledky by sa dali povedať aj o slovenských deťoch.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Školstvo

Rodina a vzťahy, Slovensko

Teraz najčítanejšie