Denník N

Čo sa stalo v Galérii mesta Bratislavy

Mirbachov palác - jeden z dvoch historických palácov v centre hlavného mesta, kde sídli Galéria mesta Bratislavy. Foto N - Tomáš Benedikovič
Mirbachov palác – jeden z dvoch historických palácov v centre hlavného mesta, kde sídli Galéria mesta Bratislavy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Po dlhých týždňoch sa otvárajú galérie, no najväčšiu pozornosť získala výstava, ktorá tento rok nebude.

Výtvarník Milan Bočkay napísal pre online portál Štandard text, v ktorom upozornil na nepríjemnú situáciu. V tomto roku mal vystavovať v Galérii mesta Bratislavy. Na výstave sa dohodol ešte pred dvoma rokmi s predošlým riaditeľom Ivanom Jančárom, no keď sa vo februári obrátil na nové vedenie galérie, dostal odpoveď, že jeho výstava v tohtoročnom výstavnom pláne nie je.

Celé sa to možno dalo vysvetliť a vyriešiť jedným stretnutím či telefonátom, no to sa nestalo. Namiesto toho vznikol text, v ktorom Milan Bočkay píše, že sa cíti rovnako ako za socializmu, keď patril medzi zakázaných autorov, ktorí sa do galérií nedostali.

Z názorového sporu o to, čia reakcia bola menej šťastná – či tá zo strany galérie, ktorá namiesto toho, aby okamžite spozornela a ospravedlnila sa, alebo Bočkayova, ktorý spochybnil jedným razom výberovú komisiu konkurzu, galerijnú radu a novú riaditeľku prirovnal k ruským boľševikom –, je dôležitejšie čosi iné.

Milan Bočkay patrí k výtvarníkom, ktorí roky nemohli vystavovať, lebo ich tvorba dráždila komunistov. Ako je možné, že sa po tridsiatich rokoch slobody cíti rovnako? Nevzniká tu generačný konflikt medzi autormi a kurátormi, ktorí nezažili obdobie pred a po revolúcii? Je to spor, ktorý zákonite vzniká, keď jeden riaditeľ odchádza a druhá/ý prichádza, alebo je v tom čosi viac?

Z výstavy Milana Bočkaya v bratislavskej galérii Čin Čin na jeseň 2020. Foto – Adam Šakový

Považoval to za hotovú vec

„Potreboval som sa brániť, lebo som vyzeral ako podvodník,“ hovorí Milan Bočkay na otázku, čo ho viedlo k napísaniu takého vyhraneného textu.

„O výstavu mi ani tak nejde, z toho sa nestrieľa, keď nebude, a nechcem to už nijak viac ani rozvirovať. Za tým, čo som napísal, si však stojím,“ dodáva.

Rozhodujúca bola preňho

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie