Denník N

Máj je stále ďaleko

Ilustrácia – Joan Miró: Farma 1921 -1922. National Gallery of Art, Washington, D. C.
Ilustrácia – Joan Miró: Farma 1921 -1922. National Gallery of Art, Washington, D. C.

Akoby všetci na niečo čakali, možno ten pokoj, ktorý akosi nie a nie prísť.

Tiene sa predlžujú, pomaly prichádza večer. Zapadajúce slnko maľuje na steny domu japonské tušové maľby stromov. Posledné týždne nás jar ťahala za nos a ponúkala všetko možné, len nie slnko a teplo, akoby nám chcela naznačiť…

stíny se dlouží vítr v polích stárne
je příliš ticho začíná se hra
na slepou bábu v sladkost upadáme
a chyba broskví by nás zabila

Končí sa krutý apríl a máj prichádzajúci o pár dní je, zdá sa, stále ďalej ako ďaleko. Teplé leto sa nám zatiaľ len sníva. A studené dažde prihnané vetrom si z nás robia terče ako na strelnici.

věci křehké přespříliš
den umírá blízko střech
(u hrdliček) náhle smíš
bosý chodit po střepech

Akoby som na niečo čakal, akoby všetci na niečo čakali, možno na ten pokoj, ktorý akosi nie a nie prísť. Maliar je celý život sám, teda väčšinu času pracuje sám v ateliéri, na maľovanie je to potrebné. Ale na to, aby mohol byť sám, musia ostatní žiť svoje životy v kráse ľudskej každodennosti, chodiť do práce, učiť a vychovávať svoje deti, žiť svoje ľudské životy.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre

Teraz najčítanejšie