Denník N

Šaman v klobúku, ktorý sadil stromy: Umelec Joseph Beuys sa narodil pred sto rokmi

Joseph Beuys v roku 1975. Foto - Caroline Tisdall
Joseph Beuys v roku 1975. Foto – Caroline Tisdall

Joseph Beuys je považovaný za jedného z najdôležitejších umelcov druhej polovice 20. storočia. Bol aj pedagógom, politickým aktivistom a kontroverznou osobnosťou verejného života. Jeho tvorba a myšlienky o spoločnosti ako o sociálnej plastike sú v čase krízy kapitalizmu, demokratických inštitúcií a klimatickej zmeny stále živé a inšpirujúce.

Keď v roku 1981 emigroval konceptuálny umelec Stano Filko na svojej Škode 120L do západného Nemecka, Joseph Beuys mu podal pomocnú ruku.

Umelci sa stretli v Düsseldorfe vďaka iniciatíve kunsthistorika Tomáša Štraussa, ktorý vtedy pôsobil v Duisburgu. Obaja mali veľa spoločného. Ako avantgardisti sa upísali konceptuálnemu umeniu, kombinovali priestorové objekty a nové médiá, vychádzali z akčného umenia a performancie. Okrem toho obaja veľmi tvorivo pristupovali k vlastnej biografii a sami seba neodmysliteľne začlenili do svojich diel.

Filko sa podľa vlastnej autorskej legendy narodil počas troch dní od 13. do 15. júna 1937 a trikrát prekonal aj klinickú smrť. Beuys počas 2. svetovej vojny prežil mysteriózny pád lietadla, niečo ako transcendentálny zážitok, ktorý ho navždy zmenil. V roku 1964 napísal svoj Lebenslauf-Werklauf (Životopis – Dielopis), v ktorom realitu definitívne zmiešal s autorskou fikciou a svoju biografiu premenil na umenie.

Jedno z raných diel Josepha Beuysa: Portrét, 1947. Museum Kurhaus Kleve, vypožičané z Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf. Foto – Anne Gossens, © VG Bild-Kunst, Bonn 2020
Joseph Beuys počas Festivalu nového umenia, 1964. Foto – Heinrich Riebesehl, VG Bild-Kunst, Bonn 2020

Mŕtvy zajac v náručí a kojot v galérii

Joseph Beuys sa narodil 12. mája 1921 v nemeckom meste Krefeld a dnes je považovaný za jedného z najdôležitejších umelcov druhej polovice 20. storočia. Počas svojej kariéry sa dostal od tradičnej komornej bronzovej plastiky s kresťanskými motívmi z konca 40. rokov cez rozmerné inštalácie až k akčnému umeniu.

V 60. rokoch sa pokúšal predovšetkým o výtvarné stvárnenie vojnovej traumy, jeho najobľúbenejšími materiálmi boli filc a tuk. V ďalších desaťročiach až do svojej smrti v roku 1986 sa čoraz viac orientoval na otázky súčasnosti a hlavne budúcnosti. Jeho víziou bolo prostredníctvom umenia dosiahnuť celkovú zmenu spoločnosti.

Najväčším umeleckým dielom však bol on sám – Joseph Beuys, šaman a vizionár. Tak, ako ho dodnes poznáme – v klobúku, rybárskej veste a dlhom kabáte –, si vytvoril neprehliadnuteľný a svojou inakosťou taký príťažlivý outfit. Pretože dobre vedel, že ak si udrží prvotný záujem divákov a za pomoci silných obrazov sa im vryje do pamäti, budú náchylnejší vypočuť si aj jeho idey.

Joseph Beuys, 1968. Foto – Angelika Platen, © bpk/Angelika Platen

Beuysove umelecké gestá boli spektakulárne. V roku 1965 si

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie