Denník N

Potrebujeme rýchle riešenia a nie nerealistický semafor, hovorí Michal Klembara zo siete pre nezávislú kultúru

Michal Klembara. Foto - Petra K. Adamková
Michal Klembara. Foto – Petra K. Adamková

„Také prísne opatrenia, aké nastavil kultúrny semafor, sme tu za rok pandémie ešte nemali,“ hovorí MICHAL KLEMBARA, predseda združenia Anténa – siete pre nezávislú kultúru a šéf trnavského kultúrneho centra Malý Berlín.

V rozhovore hovorí o tom, čo sa musí zmeniť, aby sa kultúra mohla reálne otvoriť divákom, a ako hodnotí počínanie ministerky Natálie Milanovej (OĽaNO).

Pred troma dňami sa oficiálne skončil lockdown pre kultúru, už ste to pocítili?

Nie, zatiaľ nie. Mali sme nádej, že sa to stane, lebo aj celoštátny covid automat naznačoval, že v tomto období by už naozaj mohlo dôjsť k uvoľneniu. Súbežne s týmto termínom však prišiel kultúrny semafor. Keďže sme ho videli len pár dní pred tým, než mal začať platiť, nevedeli sme sa naň nijako pripraviť. Hlavne však prináša také prísne pravidlá pre kultúru, že organizovať podujatia je prakticky nemožné.

Ministerka Natália Milanová oznamovala prijatie kultúrneho semafora ako výsledok spolupráce s kultúrnou scénou. Ako je teda možné, že reakcie naň sú rozporuplné až negatívne?

Neviem presne, s kým ministerstvo spolupracovalo, ale s Anténou ako zástupcom nezávislých kultúrnych centier nikto nehovoril. Rovnakú informáciu mám aj od kamenných a nezávislých divadiel. Kultúrne centrá a divadlá sú miesta, kde sa podujatia uskutočňujú najmä v interiéroch.

Chápeme, samozrejme, že pravidlá pre interiéry sú prísnejšie než pre exteriéry, ale nerozumieme viacerým opatreniam, napríklad tomu, že v aktuálnej fáze by všetky platby za lístky v kamenných prevádzkach mali prebiehať iba bezhotovostne. Táto požiadavka pritom neplatí pre

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Kultúra v karanténe

    Natália Milanová

    Kultúra

    Teraz najčítanejšie