Denník N

Aj malý ornament dokáže urobiť dobre známe veci osobitejšími

Pohár na víno s kvetinovým motívom, návrh a realizácia. Foto - Slovenské múzeum dizajnu
Pohár na víno s kvetinovým motívom, návrh a realizácia. Foto – Slovenské múzeum dizajnu

Estetika modernizmu priniesla na začiatku 20. storočia odmietanie ornamentu v spojení s dizajnom, ale tento vzťah má zaujímavý vývoj – dekor sa stále vracia a zvlášť z nápojového skla sa nikdy nestratil. Môže za to aj dlhá história sklárskeho remesla s pestrou škálou techník zdobenia a bohatstvo dekorov, ktoré sú inšpiratívne aj pre súčasných návrhárov. Jednou z dizajnérok, ktorá sa tejto disciplíne venuje programovo, je Marika Račeková.

Projekt, v ktorom zohráva dekor hlavnú rolu, začala realizovať najskôr vo svojej voľnej tvorbe, už krátko po absolvovaní vysokoškolského štúdia. V roku 2011 dostala možnosť vytvoriť v sklárni Rona kolekciu pätnástich hutnícky spracovaných váz nazvanú to be… Pre každú vázu vybrala ornamentálne motívy inšpirované nejakou konkrétnou krajinou sveta a na ich aplikáciu využila všetky stále živé techniky dekorovania používané v sklárni – gravírovanie, brúsenie, maľba organickými farbami.

Marika Račeková v tejto kolekcii vyjadrila svoje chápanie historického dekoru ako istého nadčasového východiska pre súčasnú tvorbu, inšpiratívneho svojimi kultúrnymi odkazmi a výtvarnou hodnotou. Florálne a geometrické ornamenty rôznych svetových kultúr prenesené z inej doby a iných materiálov vytvárajú novú estetiku, ale ich kultúrna symbolika je stále účinná a čitateľná.

Tri z jednej formy

V roku 2012 nastúpila Marika Račeková ako dizajnérka do Rony v Lednických Rovniach a odvtedy vytvorila pre túto značku mnoho návrhov nápojového a dekoratívneho skla, ktoré sa produkujú strojovo alebo ručnou výrobou. Každodenný kontakt s médiom skla a poznanie procesu jeho premien na pôde sklárne ju inšpirovali v jej návrhárskej práci a stále ju lákajú skúšať nové možnosti. Ísť za hranice štandardných riešení – takáto motivácia bola aj na začiatku nápadu v roku 2017 – vytvoriť kolekciu váz, z ktorých sa tri dostali do zbierok Slovenského múzea dizajnu.

Išlo predovšetkým o experiment s 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Múzeum dizajnu

Kultúra

Teraz najčítanejšie