Denník N

Logo Odkaz MMŠOdkaz MMŠ: O príčinách neúspechu čínskeho futbalu a hokeja napriek masívnym štátnym investíciám

Čínski fanúšikovia v Šanghaji počas prípravného zápasu medzi Bayernom Mníchov a Interom Miláno. Foto - TASR/AP
Čínski fanúšikovia v Šanghaji počas prípravného zápasu medzi Bayernom Mníchov a Interom Miláno. Foto – TASR/AP

Chlapci v obrovských mestách si nemajú kde kopať do lopty, lebo niet pre futbal miesta, a prísny čínsky vzdelávací systém ponecháva deťom málo času na voľnú zábavu.

Diktátori milujú futbal a hokej a snívajú o tom, že ich národné tímy budú najlepšie na svete. Platí to aj pre čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga. Problém je, že v diktatúre môžete investovať veľké peniaze, ale výsledok nebude zaručený. Tímové športy totiž fungujú na princípe, ktorému diktátori obvykle nerozumejú.

Týždenník The Economist venoval v čínskej sekcii dva články – tu a tu – neúspechom čínskeho futbalu a hokeja a ich príčinám. V hokeji je to pomerne jednoduché: napriek masívnym investíciám, účasti čínskeho klubu v ruskej hokejovej lige a nákupom hráčov z americkej ligy sa Číne nedarí pozdvihnúť úroveň hokeja na solídnu úroveň. Ak sa totiž nejaký čínsky hokejista vypracuje k lepším výkonom, utečie do Vancouveru alebo Bostonu, aby hral tam. Prezident Si sníva o tom, že na zimnej olympiáde v Číne v roku 2022 sa jeho hokejisti dostanú aspoň medzi najlepších osem tímov, ale vyzerá to skôr na poriadne fiasko.

S futbalom je to zložitejšie. Neúspechy čínskych futbalistov sú ovplyvnené ekonomickou krízou aj politickým tlakom. Je to v Číne populárny šport, ale majiteľom klubov prináša len straty.

Čínski miliardári majú vlastné futbalové kluby a jeden z nich tvrdí, že sú to dobre investované peniaze, lebo za peniaze, ktoré do klubu dáva, by nikdy nezaplatil toľko reklamy v čínskych médiách, ktoré o klube a jeho víťazstvách píšu zadarmo. Samozrejme, kľúčové je, aby súčasťou mena klubu bol aj názov firmy, ktorú miliardár chce propagovať.

Lenže práve to sa nepáčilo čínskym komunistom a odnedávna musia čínske kluby mať len klasické názvy. Potom sa však stane to, čo sa prihodilo klubu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Čína

Logo Odkaz MMŠOdkaz MMŠ

Martin M. Šimečka každý pracovný deň vyberá zaujímavý text zo svetových médií a vysvetľuje, čo je na ňom fascinujúce.

Komentáre

Teraz najčítanejšie