Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Posielajú si adresy arabských podnikov a návody, ako vyrobiť Molotovov koktail. Izraelskí extrémisti plánujú útoky online

Dobrý deň, MediaBrífing je týždenný newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Ako fungujú izraelskí extrémisti na WhatsAppe.
  • BBC sa ospravedlnila za rozhovor s princeznou Dianou.
  • Verejné upozornenie na chybu môže zhoršiť správanie ľudí.
  • Snapchat sa stal sociálnou sieťou na predaj drog.
Nepokoje v Izraeli. Foto: TASR/AP

Aj slovenské médiá informovali o tom, ako židovskí extrémisti v Bat Jame na predmestí izraelského Tel Avivu ničili majetok svojich arabských spoluobčanov. Zaútočili aj na arabského vodiča, ktorého vytiahli z auta a surovo ho zbili. Vo vážnom stave bol prevezený do nemocnice. Podobné násilnosti sa konali aj v ďalších mestách.

Dav v Bat Jame sa organizoval aj cez četovacie aplikácie, napríklad v skupine s názvom „Smrť Arabom“ na WhatsAppe.

Od vypuknutia násilností vzniklo na službe WhatsApp, ktorú vlastní spoločnosť Facebook, najmenej sto skupín vyzývajúcich na násilie proti Palestínčanom, vyplýva z analýzy denníka New York Times a izraelskej watchdogovej organizácie FakeReporter.

Nie je to prvýkrát, čo bol WhatsApp využitý na podnecovanie násilia. Avšak obdobné zmapované prípady z Indie, Mjanmarska či z januárových nepokojov vo Washingtone boli iné. Agresívne výzvy mali vtedy skôr všeobecný charakter. Konverzácie v Izraeli však cielili na konkrétnych ľudí a ich podniky.

„Ja a ľudia, ktorí študujú dezinformácie, sme ešte nikdy nevideli takýto spôsob organizovaného násilia na sociálnych sieťach alebo v komunikačných aplikáciách,“ povedala novinárka Sheera Frenkel. „Prekvapilo ma, akí boli ľudia explicitní. Dohadovali si čas a miesto na rozbíjanie okien palestínskych podnikov a koordinovali sa tak, aby omylom nezaútočili na izraelské podniky.“

Podobné skupiny ako na WhatsAppe vznikli aj v aplikácii Telegram. V jednej z nich ľudia zdieľali návod na výrobu Molotovových koktailov. Skupina si pýtala od svojich 400 členov adresy arabských firiem, na ktoré by sa mali zamerať.

Palestínčania vraj četovacie skupiny podobným štýlom nevyužívali, píše New York Times. Hoci Hamas a moslimské organizácie používajú internet na nábor nových členov, útoky neorganizujú cez sociálne siete. Obávajú sa totiž, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Izraelsko-palestínsky konflikt

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Svet

Teraz najčítanejšie