Denník N

Tých pár mesiacov bolo ako dva roky prázdnin. Príbeh školy, ktorá ani nemala šancu zvládnuť pandémiu

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

V škole pri Vranove nad Topľou počujete učiteľov hovoriť o tom, že deti sa vrátili lenivejšie. A aj o tom, že ešte majú nádej, keď sa budú dospelí snažiť. Aj vďaka tomu už možno neprepadnú a ich život nebudú len verejnoprospešné práce.

Základná škola v Čemernom pri Vranove nad Topľou má takmer výlučne rómskych žiakov, len jeden nie je Róm. Tento školský rok tam prepadne pravdepodobne pätina až štvrtina detí. Takmer polovica žiakov ročník už predtým opakovala.

Aj pred pandémiou bola škola v kríze. Deti žijú v biednych podmienkach v chatrčiach a učitelia hľadajú každý deň silu na to, ako nadchnúť pre učenie sa niekoho, kto nemá ani len základné podmienky na dôstojný život.

Po roku pandémie a zatvorených tried

Učiteľov v Čemernom sme sa opýtali: Aký dosah bude mať pandémia a zatvorené školy na budúcnosť vašich žiakov?

Do tejto školy sme sa vybrali aj preto, že sme dostali úplne rôznorodé odpovede – od tých tvrdých o deťoch bez záujmu o učenie a rodičoch bez záujmu o deti až po tie empatické o tom, ako týmto deťom pomôcť.

Viera Krotká, učiteľka biológie a výchovná poradkyňa: „Budú ešte lenivejší, pohodlnejší a budú očakávať, že im spadne manna z neba a že dajako bude. Každý rok pribúda žiakov, ktorí sa síce dostanú do deviateho ročníka, aj sú prijatí na strednú školu, ale povedia, že nejdú. Jedna je tehotná, traja odídu do Česka a ďalší mávnu rukou a povedia: ostanem doma.“

Lucia Bačišinová, matematikárka: „V piatom ročníku mám dve žiačky, ktoré si plnia už ôsmy rok školskej dochádzky. Už na prvom stupni viackrát prepadli. Do školy k nám prišli s deficitom, ktorý sa ešte ďalej nabaľuje. Máme aj snaživých žiakov, ale niektorých učenie už vôbec nezaujíma.“

Anna Karabová, slovenčinárka: „Som optimistka, učivo sa dá dohnať. Ale uzavretosť u detí sa ešte viac prehĺbila. Niektoré deti boli v ťažkých rodinách, prišli špinavé, zanedbané. Mnohým chýba bežný rozhovor. Ako rodič si posadím dieťa a pýtam sa, ako bolo v škole a s akými úlohami potrebuje pomôcť. Toto nemajú. V takom svete vníma dieťa deň a noc a deň po dni život ide ďalej. Ide s otcom na drevo, na brigádu, a kde je nejaká fyzika? Podstatné mená? Genitív? Čo z toho má?“

Počuli sme veľa príbehov o tom, ako školy zvládali pandémiu bez zásadnejších problémov. „Keď počúvam, ako sú pripravení, som spokojný s tým, že máme veľmi zodpovedných a kreatívnych učiteľov,“ opakoval v rôznych obmenách minister školstva Branislav Gröhling (SaS).

V skutočnosti však nevieme,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Školstvo

    Slovensko

    Teraz najčítanejšie