Denník N

Štúrovu ulicu sme mali sedem mesiacov rozkopanú zbytočne, priznala Bratislava

Štúrovu ulicu kvôli rekonštrukcii uzatvorili v januári 2014, ani dnes ešte nie je hotová. Foto N - Tomáš Benedikovič
Štúrovu ulicu kvôli rekonštrukcii uzatvorili v januári 2014, ani dnes ešte nie je hotová. Foto N – Tomáš Benedikovič

Projekt bol podľa mestskej inžinierky Tatiany Kratochvílovej nedokonalo pripravený a museli ho prekresľovať. Zmeny zvýšia cenu približne o 600-tisíc eur.

Štúrova ulica v centre Bratislavy sa stala symbolom toho, ako fušersky sa hlavné mesto pripravuje na stavebné projekty. Ulicu robotníci rozkopali v januári 2014. Kompletnú rekonštrukciu dokončia v lepšom prípade v januári 2016. Stavebné obmedzenia dostali do existenčných problémov viac podnikov, ktoré stratili na uzavretej ulici časť zákazníkov.

Hlavná dopravná inžinierka magistrátu TATIANA KRATOCHVÍLOVÁ priznáva, že rekonštrukcia ulice sa zbytočne natiahla o sedem mesiacov. „V pôvodnom projekte sa objavili nedostatky, ktoré sa museli napravovať,“ vysvetľuje.

Dokedy bude rozkopaná Štúrova ulica?

Fakticky už rozkopaná nie je. Ukončené sú už práce na inžinierskych sieťach a začali sme s betónovaním vozovky a dokončovaním chodníkov.

Kedy po nej prejde prvá električka?

Premávku obnovíme postupne. Už 1. októbra by mohli začať jazdiť križovatkou na ulicu Jesenského a ďalej k historickej budove Slovenského národného divadla. Celá Štúrova ulica by mohla byť odovzdaná do konca roka. Následne by sa električky mali vrátiť aj na Šafárikovo námestie.

To budú takmer dva roky od chvíle, čo mesto Štúrovu ulicu rozkopalo. Poznáte nejaký príklad zo sveta, keď bola ulica v centre hlavného mesta uzatvorená dva roky?

Nie, poznám skôr prípady, keď to išlo podstatne rýchlejšie. Napríklad pred rokmi sa podobným spôsobom rekonštruovala Obchodná ulica, ak si dobre pamätám, vtedy to trvalo tri mesiace. Podobne to bolo aj s rekonštrukciou Župného námestia, tá trvala tiež podstatne kratšie.

Prečo teda Štúrova ulica musí byť uzavretá dva roky?

Projekt sa musel dodatočne meniť. Až vo februári tohto roku vstúpilo do platnosti posledné z troch nových stavebných povolení, ktoré muselo mesto získať.

Ako by mali od januára jazdiť električky Štúrovou ulicou.
Ako by mali od januára jazdiť električky v smere od Námestia SNP.

Koľko sa čakalo na vybavenie týchto povolení?

Sedem mesiacov.

Prečo sa projekt Štúrovej ulice musel meniť?

Ešte v roku 2012 poukázali aktivisti na nedostatky projektu, mesto to však začalo riešiť až v rámci takzvaného zmenového stavebného konania. Nešlo len o Štúrovu ulicu. Prerábali sme aj zastávku električiek na petržalskej strane a projekt ich obratiska. Ďalším problémom bolo, že nesedeli nákresy inžinierskych sietí. Je takmer pravidlo, že podzemné vedenia sú inde, ako ich majiteľ deklaruje pri príprave projektu. To sú zákernosti, ktoré bežne skrývajú stavby v meste.

Aké nedostatky boli v pôvodnom projekte?

Pôvodný projekt napríklad nezohľadňoval polohu Univerzity Komenského a s tým súvisiacu premávku chodcov. Chodníky boli úzke a bolo na nich navrhnuté aj parkovanie áut. Zastávka Štúrova zasa bola navrhnutá v nevhodnej polohe mimo prestupného uzla Šafárikovo námestie. Súčasná rekonštrukcia dá Štúrovej ulici podobu na nasledujúce desaťročia. Mesto muselo tie veci zmeniť ešte skôr, než bude stavba odovzdaná.

 

Tatiana Kratochvílová vlani kandidovala na primátorku Bratislavy. Strana Sieť, ktorá ju nominovala, ju však nakoniec stiahla. Ona následne podporila neskoršieho víťaza Iva Nesrovnala. Vo februári bola vymenovaná za hlavnú dopravnú inžinierku magistrátu namiesto Tibora Schlossera. Foto - TASR
Tatiana Kratochvílová vlani kandidovala za primátorku Bratislavy. Strana Sieť, ktorá ju nominovala, ju však nakoniec stiahla. Ona následne podporila neskoršieho víťaza Iva Nesrovnala. Vo februári bola vymenovaná za hlavnú dopravnú inžinierku magistrátu namiesto Tibora Schlossera. Foto – TASR

O koľko tieto chyby zvýšili náklady?

Zmeny, ktoré súviseli s úpravou polohy zastávok na Štúrovej a na petržalskej strane, zvýšia cenu projektu približne o 600-tisíc eur.

Pre zdĺhavú rekonštrukciu Štúrovej ulice viac priľahlých obchodov či reštaurácií obmedzilo prevádzky alebo ich dokonca zatvorili. Ako sa vám počúvajú tieto správy?

Samozrejme, je mi to ľúto. Vo všeobecnosti platí, že pri rekonštrukcii mestských ulíc musia obyvatelia i firmy znášať isté obmedzenia. Zrekonštruovaná ulica bude však prínosom aj pre nich. Ale pokiaľ je to zbytočne dlho, zvlášť, keď musia byť práce zastavené, tak rozumiem ich rozčúleniu. Dotknuté podniky mali byť zapojené i do procesu prípravy stavby.

Budete ich odškodňovať?

My sa v súčasnosti zaoberáme ich sťažnosťami, ale o finančnej kompenzácii neuvažujeme.

 

Bratislava, 11.9. 2015. Rozkopaná Štúrova ulica. Foto N - Tomáš Benedikovič
Chodníky boli na niektorých miestach nakreslené len na šírku 1,5 metra, projekt sa opravil až dodatočne. Foto N – Tomáš Benedikovič

Kto za to môže?

Za zdržanie môžu na jednej strane objektívne príčiny, teda rôzne zákernosti, ktoré som spomínala. Na druhej strane za to môže aj mesto, ktoré muselo meniť projekt a vybaviť si nové stavebné povolenia. Na týchto zmenách sa malo aktívne pracovať už v rokoch 2012 a 2013 a do ich schválenia sa malo čakať so začiatkom stavby.

Kto je mesto? Predsa musí byť konkrétny človek, ktorý za toto zodpovedá.

Za takéto veci oficiálne zodpovedá štatutár mesta.

To je kto?

Štatutárom mesta je primátor a v období, keď sa projekt Štúrovej ulice pripravoval, bol štatutárom primátor Milan Ftáčnik, ktorý mal pod sebou svoj tím ľudí.

Ako sa z tejto skúsenosti poučíte?

Základná chyba bola v tom, že projekt nebol ani zďaleka dokonalý. To však postupne zisťujeme aj v iných prípadoch. Zásadné chyby mal aj projekt nedávnej rekonštrukcie Štefanovičovej ulice (ktorou vedie električková trať na Hlavnú stanicu – pozn. red.). Stavebná firma musela projekt opravovať. Pritom sa ukázalo, že náš dopravný podnik navrhoval niektoré potrebné úpravy, ktoré však neboli akceptované. Budeme teda dbať na to, aby príslušné oddelenie magistrátu zozbieralo už dopredu všetky relevantné pripomienky, a hlavne, aby na ne aj prihliadalo. Okrem toho pri takýchto zásahoch budeme chcieť poznať názor aj odbornej a občianskej verejnosti.

Bratislava, 11.9. 2015. Rozkopaná Štúrova ulica. Foto N - Tomáš Benedikovič
Štúrovou ulicou povedie nová električková trať do Petržalky cez obnovený Starý most. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na rekonštrukciu Štúrovej ulice priamo nadväzuje obnova Starého mosta. Môžete dať už jasnú odpoveď, či Starý most stihnete do konca roka?

Pracujeme s termínom 15. decembra 2015.

Pokiaľ sa obnova nestihne, mestu prepadnú peniaze z Európskej únie. Takže tá odpoveď znie „áno, stihneme to,“ alebo „ešte nevieme“?

Odkedy sme prišli na magistrát, tak práce napredujú podstatne rýchlejšie. Nie je však pravda, že by mestu hrozilo, že mu prepadnú všetky eurofondy, ako sa občas píše. Stavba sa fakturuje postupne a doteraz už je vyfakturovaných 41 percent zo zmluvnej ceny.

Ako to cítite vy? Ste napätá, či sa ten termín stihne?

Z prác na stavbe sú najnáročnejšie práce na zváraní oceľovej konštrukcie. Vzhľadom na to, ako postupujú, verím tomu, že sa to stihne.

Ako si na projekt spomína exprimátor Ftáčnik

ftacnikBola aj podľa vás Štúrova ulica uzatvorená dlhšie, než bolo nutné?

Dnes sa pani Kratochvílovej hovorí ľahšie, lebo po boji je každý generálom. Ale projekt rekonštrukcie Starého mosta vrátane zmien na Štúrovej ulici v Starom Meste a po Rusovskú cestu v Petržalke bol pripravený a predložený na územné rozhodnutie ešte v roku 2010 za primátora Ďurkovského. Projekt mosta sme menili v roku 2012 na základe rozhodnutia poslancov o tom, že bude nová mostná konštrukcia. Tlačil nás čas, pretože sme museli mať čo najskôr platnú dokumentáciu na výber zhotoviteľa, aby sme stihli dielo postaviť do konca roku 2015.

Prečo sa na Štúrovej dlho nič nedialo? 

Až v druhom kole zmien dokumentácie pre stavebné povolenie sme zapracovali pripomienky občianskych aktivistov k tomu, aby sa na Štúrovej kvalitnejšie riešila cyklistická doprava, aby sa zastávka električky posunula bližšie k Univerzite Komenského a inak sa upravili chodníky. Tieto zmeny sa robili už počas výstavby, ale vtedy nebolo možné stavať, lebo zmeny museli byť povolené troma stavebnými úradmi. Trvalo to neúmerne dlho, najmä schvaľovanie na dráhovom úrade, ktorým je BSK.

Pri súťaži na výber zhotoviteľa počítal víťaz súťaže s tým, že Štúrovu dokončí v prvej etape do jedného roka od začiatku výstavby. Rátal s tým, že bude pracovať cez víkendy aj večer, to však stavebný úrad Staré Mesto dovolil iba pri búraní konštrukcie Starého mosta nad Dunajom. Na Štúrovej aj na Šafárikovom námestí sa ukázalo, že pod zemou v Starom Meste je všetko inak, ako to je zakreslené v plánoch, čo tiež spôsobilo zdržanie a jeho dĺžka sa dala dopredu len ťažko odhadnúť.

Ako sa na stavbu mesto pripravovalo? 

Stavba ide podľa tzv. červeného FIDICu (podmienok Medzinárodnej organizácie konzultačných inžinierov, ktoré dodržujú aj zadávatelia na Slovensku – pozn. red.), kde mesto urobilo súťaž na výber zhotoviteľa s dokumentáciou pre stavebné povolenie, ale dokumentáciu pre realizáciu stavby a postup prác si určuje zhotoviteľ. Na to, aby sme mali dopredu spracovanú dokumentáciu na tejto úrovni my ako mesto a na základe toho robili súťaž na výber zhotoviteľa, teda podľa tzv. žltého FIDICu, jednoducho nebol čas, lebo by sme nemali včas schválený projekt v Európskej komisii. Takže dnes sa ľahko rozpráva, ale dopredu sa to omnoho ťažšie odhaduje, najmä v časovej tiesni.

Cítite zodpovednosť za zdržanie?

Za chyby v projekte zodpovedá projektant vysúťažený primátorom Ďurkovským (spoločnosť Alfa 04 – pozn. red.), ktorý sa sústredil najmä na konštrukciu mosta, ale Štúrovu ulicu riešil inžinierskym spôsobom. My sme dali priestor verejnosti na pripomienky, ale čakali sme, že sa ich skôr podarí zapracovať do projektu a schváliť príslušnými stavebnými úradmi. Cítim zodpovednosť za to, že sa nám podarilo získať peniaze na rekonštrukciu Starého mosta z európskych fondov, čomu v roku 2011 nikto neveril. Na celý proces prípravy rekonštrukcie na základe zdedenej dokumentácie, ktorú sme za pochodu menili, na vysúťaženie zhotoviteľa a realizáciu sme mali veľmi málo času, takže sme zrejme urobili aj chyby. Aj za to beriem zodpovednosť.

Malo by podľa vás mesto odškodniť prevádzkovateľov podnikov na Štúrovej ulici a okolí?

To musí posúdiť súčasné vedenie mesta.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie