Denník N

Príťažlivosť hľadá tam, kde ju vidí len málokto. Juraj Florek miluje mestá a dúfa, že sa z neho nestane abstraktný maliar

Z výstavy Juraja Floreka v bratislavskej galérii Čin Čin. Foto - Adam Šakový
Z výstavy Juraja Floreka v bratislavskej galérii Čin Čin. Foto – Adam Šakový

Maliar Juraj Florek je autor, ktorý vo svojej tvorbe spája niekoľko zdanlivých paradoxov. Maľuje krajiny a naozaj ich maľuje v plenéri, teda priamo vonku, a presne tak, ako si to predstavujeme u krajinárov z histórie. Najväčšiu inšpiráciu pre svoju tvorbu však nenachádza v prírode, ale v urbánnom prostredí.

Na jeho maľbách nájdete väčšinou opustené časti miest, priemyselné budovy, dopravné prostriedky alebo rôzne pracovné náradia. Pohľady, ktorým sa nevyhnete, ak žijete v meste 21. storočia.

Jeho diela sa v týchto dňoch dajú vidieť až na troch výstavách súčasne – v Rimavskej Sobote, v Budapešti a v bratislavskej Galérii Čin Čin.

Tá v rámci autorovej tvorby predstavuje pomerne výnimočnú sériu, pretože prezentuje desať diptychov. Tvorba dvojíc pritom nie je pre Juraja Floreka bežná. Išlo skôr o jednorazový experiment, ktorý si vyskúšal počas minulého roka v Budapešti, kde momentálne žije a pracuje.

Maliar Juraj Florek s jedným zo svojich obrazov, ktoré namaľoval na ostrom slnku počas festivalu v trenčianskej Merine (2015). Foto N – Tomáš Benedikovič
Z výstavy Pekné tiene, ktorá v Galérii Čin Čin potrvá do 28. mája. Foto – Adam Šakový
Juraj Florek si ako motívy vyberá zväčša ničím nepríťažlivé zákutia a výjavy mestského prostredia. Foto – Adam Šakový
Foto – Adam Šakový

Nehľadajte posolstvá

Čo je preňho typické, aj v prípade týchto diel bolo jeho cieľom zachytiť súčasnú postindustriálnu krajinu. Plenérovej maľbe sa venuje dlhodobo, v podstate od strednej školy, a tento spôsob tvorby mu stále vyhovuje. Jeho maliarsky štýl sa však vyvíja.

Dnes v rámci jednej obrazovej plochy častejšie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie