Zmapovala všetky sochy na Spiši. Osemdesiat percent z nich je v dezolátnom stave
„Je smutné, že diela vo verejnom priestore akoby vôbec neexistovali, stali sa z nich prekážky,“ hovorí historička umenia Zuzana Juháziová, ktorá zmapovala výtvarné diela vo verejnom priestore na Spiši.
Sochár Miroslav Bonk v 80. rokoch vytvoril plastiku z kovových otáčavých platní, na ktorej vyobrazil aj svoje vlastné ruky. Dielo osadil na fasáde v centre Spišskej Novej Vsi tak, aby naň okoloidúci ľahko dosiahli a mohli ním pohybovať.
„Nič podobné som na celom Spiši nenašla,“ hovorí historička umenia Zuzana Juháziová. „Socha vyžaduje dotyk, ľudskú interakciu a dodnes je plne funkčná. Budova je však celá popísaná a prostredie schátrané. Aj preto si dnes sochu nik nevšíma a každý ju len obchádza.“
Je to unikát, no smutný príbeh zároveň, akých však na Spiši Zuzana Juháziová našla viacero. V spolupráci s Galériou umelcov Spiša zrealizovala projekt U-points, v ktorom poukazuje na diela vo verejnom priestore, ktoré vznikli v období od druhej polovice 20. storočia až po súčasnosť.
Výsledok jej výskumu nájdete aktuálne na výstave v parku v Spišskej Novej Vsi a aj na stránke galérie, kde sa dá vyhľadávať podľa okresu či mesta na Spiši.
Hľadanie v kríkoch
V rámci výskumu urobila Zuzana Juháziová aj malý pokus so spomínanou plastikou Miroslava Bonka. Pootočila ňou a potom si sadla na lavičku. Sledovala, ako ľudia zareagujú. „Zrazu to začalo fungovať, ľudia chodili k nej a krútili ňou. Dovtedy sa ostýchali dotknúť sa jej. Zrazu mali možnosť vidieť, že socha nie je len muzeálny kus,“ hovorí Zuzana Juháziová.
Na projekte U-points, ktorý vznikol ako vedecko-výskumná činnosť galérie, začala pracovať na konci roka 2018. Pôvodne sa chcela zamerať len na výtvarné diela, ktoré vznikli pre verejný priestor alebo ako súčasť architektúry v Spišskej Novej Vsi. Napokon sa rozhodla projekt rozvinúť a sústredila sa na celé historické územie Spiša.
„Bola som milo prekvapená, čo všetko na Spiši máme,“ vraví Zuzana Juháziová. V celom regióne