Denník N

V devätnástich vážila 40 kíl, zachránila ju škola a zdravá výživa, o ktorej napísala knihu

Karolína Fourová. Foto - Gabriel Kuchta, Deník N
Karolína Fourová. Foto – Gabriel Kuchta, Deník N

Máme pocit, že všetci nakupujú zeleninu na trhu a jedia lepšie ako v minulosti. Stále je tu však obrovská skupina, ktorá sa pozerá hlavne na cenu a kvalita je pre ňu vedľajšia, hovorí Karolína Fourová, autorka knihy o zdravom stravovaní.

Karolína Fourová vyštudovala odbor výživa a kvalita potravín. Najprv začala o jedle blogovať, neskôr o ňom pravidelne písala na Instagrame. Keď už nemohla reagovať na všetky otázky sledovateľov, napísala o jedle knihu. Nazvala ju Nejez blbě: Jediná kniha o jídle, kterou potřebujete.

O zdravom stravovaní sa dozvedela na vysokej škole, kde nastupovala, keď bojovala s mentálnou anorexiou.

V rozhovore s Karolínou Fourovou sa dočítate aj:

  • čo by mali obsahovať raňajky;
  • čím by sme mohli nahradiť v jedálničku mäso;
  • ako sa v prejavoch tela líši intolerancia na lepok a laktózu;
  • prečo je filtrovaná voda a smoothies len marketingový trik.

Čo ste si dnes dali na raňajky?

Chlieb s lučinou, zvyškom avokáda a šalát s paradajkami. Dnes som mala vzorové raňajky. Ale občas sa mi stáva, že keď idem na nejaký rozhovor, mám príšerné raňajky, napríklad šišku alebo croissant.

to vám potom vyčítajú?

Skôr to vyzerá tak, že jem len sladké. Ale keď idem na rozhovor, často sa ponáhľam a nestihnem električku. Teraz prežívam pokojnejšie obdobie.

Asi nie je najlepšie začať deň sladkým pečivom a kávou.

Nie je to veľmi vhodné. Napríklad croissant neobsahuje príliš veľa vlákniny, nie je tam celozrnná múka. Raňajky sú najlepšou príležitosťou dať si vlákninu, pretože počas dňa mnohí nejedia toľko celozrnného pečiva. Aby človek nebol hneď hladný, je dobré začať deň napríklad vločkami.

A čo káva? Vo svojej knihe píšete, že káva nie je močopudná. To ma dosť prekvapilo, pretože som to celý život vo svojom okolí počúvala. Ako to teda je?

Pri písaní svojej knihy som si k tomu vyhľadávala štúdie a ak nepijete litre kávy, kofeín nie je močopudný. Ale u nás doma sa to takisto hovorilo.

A čo káva s mliekom? Nezaťaží zbytočne žalúdok?

Káva je kyslá a má pomerne nízke pH. Keď sa do nej pridá mlieko, je pre žalúdok lepšie stráviteľná, pretože mlieko jej pH zvýši. Pre niekoho, kto má problém s prekyslením žalúdka po niektorých potravinách alebo vinou stresu, je káva s mliekom vhodnejšia.

Ak človek nemá alergiu na mliečnu bielkovinu alebo intoleranciu na laktózu, mlieko určite nie je škodlivé. Nepomáhajú tomu však mnohí lekári, ktorí keď nevedia, čo majú pacientovi s tráviacimi problémami poradiť, povedia mu, aby vysadil mlieko alebo lepok. Lepšie by určite bolo, keby pacienta poslali k alergológovi alebo ku gastroenterológovi.

Alergia na laktózu neexistuje. Mnohí prikladajú problém s trávením automaticky mlieku alebo lepku, pričom ani nevedia, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Gastro a jedlo

Knihy

Rozhovory

Kultúra, Rodina a vzťahy, Zdravie

Teraz najčítanejšie