Vedci o korone: čínske orgány sa správajú podozrivo, chýbajúci hostiteľ je záhada, ale prirodzený pôvod je pravdepodobnejší

Molekulárny biológ a genetik Tomáš Szemes a virológ Boris Klempa. Foto – koláž N
  • Denník N sa zhováral dvomi vedcami, aby zhodnotili súčasný stav poznania o pôvode SARS-CoV-2.
  • Virológ Boris Klempa z SAV zaspomínal na zážitky z wuchanského virologického inštitútu, ktorý navštívil v roku 2018 tesne pred jeho spustením. Hoci si vedec myslí, že vírus nemá umelý pôvod, „vyrušuje“ ho, že sa stále nenašiel hostiteľ.
  • Molekulárny biológ a genetik Tomáš Szemes z UK v Bratislave vraví, že „podozrivé správanie čínskych orgánov nahráva pochybnostiam o prirodzenom pôvode vírusu“, no je presvedčený, že vírus „vo Wuchane nevyrobili“.

Unikol nový koronavírus z laboratória a má umelý pôvod?

Niektorí si môžu myslieť, že hypotézy o úniku vírusu z laboratória a umelom pôvode – ktoré sa v minulosti javili ako extrémne nepravdepodobné – sú dnes bežnou súčasťou vedeckého mainstreamu.

Napríklad známy americký denník Wall Street Journal vydal článok, že „veda naznačuje únik z wuchanského laboratória“.

O možno umelom pôvode vírusu sa písalo aj v obsiahlom článku na stránke Bulletin of the Atomic Scientists.

Text vyvolal rozruch najmä preto, lebo cituje amerického biológa a držiteľa Nobelovej ceny z roku 1975 Davida Baltimora, podľa ktorého vírus obsahuje také špecifické sekvencie nukleotidov (základné stavebné jednotky nukleových kyselín), že ide o „jednoznačný dôkaz“ (z angl. smoking gun) o (umelom) pôvode vírusu.

„Ide o znaky, ktoré významným spôsobom spochybňujú predstavu o prirodzenom pôvode SARS-CoV-2,“ dodal vedec.

Jednoznačný dôkaz?

Lenže tento týždeň sa Baltimore vyjadril, že uvedený výraz „smoking gun“ nemal použiť, a dodal, že „je veľmi ťažké určiť, či sekvencia vznikla prirodzene alebo molekulárnou manipuláciou“, no nevylučoval by žiadnu možnosť.

Denník Washington Post vydal článok, že aj keď sa skutočný pôvod vírusu možno nikdy nedozvieme, „dôkazy stále naznačujú prirodzený pôvod“. Pred unáhlenými závermi o úniku vírusu z wuchanského virologického inštitútu varovali aj na vedeckom portáli Conversation.

Popredný vedecký časopis Nature tento týždeň napísal, že „väčšina vedcov vraví, že SARS-CoV-2 má pravdepodobne prirodzený pôvod a na človeka sa preniesol zo zvieraťa“.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus