Denník N

Školská psychologička: Učitelia sú vystresovaní a unavení, no nie len kvôli pandémii. Trápia ich aj vzťahy s kolegami a vedením

Psychologička Kornélia Ďuríková. Foto N - Vladimír Šimíček
Psychologička Kornélia Ďuríková. Foto N – Vladimír Šimíček

Školskí psychológovia sa v prieskume pýtali na duševné zdravie učiteľov. Viac ako polovica učiteľov uvažuje o odchode zo školstva, každý piaty zažíva vysokú mieru stresu. Učitelia hlásia úzkosti, nespavosť, náladovosť.

Unavený, frustrovaný a zničený učiteľ nedokáže učiť tak, ako by sme chceli, hovorí školská psychologička Kornélia Ďuríková. Je predsedníčkou Inštitútu duševného zdravia a pozitívnej edukácie Konvalinka, ktorý sa v dotazníku pýtal na psychické zdravie viac ako 1700 učiteľov.

Výsledky ich prekvapili – učitelia hlásia stres, vyčerpanie a uvažujú aj o zmene povolania. „Vysoká miera vnútornej nespokojnosti učiteľov nám signalizuje, že niečo vo vnútri škôl nie je v poriadku, a mali by sme tomu venovať pozornosť,“ hovorí Ďuríková.

Školy boli takmer pol roka zatvorené. Mali učitelia prázdniny?

Určite nie. Učitelia v prieskume uvádzajú, že tento školský rok ich vyčerpal oveľa viac ako tie predchádzajúce. Až 66 percent uviedlo, že tento školský rok pociťujú viac stresu.

Keď sa v máji učitelia postupne vracali do škôl na prezenčné vyučovanie, neprichádzali oddýchnutí, ale vyčerpaní?

Áno, dištančné vyučovanie ich vyčerpalo. Učitelia v prieskume uviedli, že veľký problém bol pre nich prelínanie súkromného a pracovného prostredia. Takisto im veľmi prekážalo dlhé sedenie za počítačom. Vyčerpávala ich aj komunikácia so žiakmi na diaľku. Mali veľmi slabú spätnú väzbu.

Niektorí spomínali, že vyučovanie bolo ako komunikácia s prázdnymi čiernymi skrinkami. Nevedeli, či ich deti počúvajú, ako sa tvária. To ich mimoriadne frustrovalo. Samostatná kapitola bolo skúšanie detí a písomky – učitelia to nevedeli uchopiť v online priestore.

Zdroj – Inštitút Konvalinka

Ako sa učitelia po polroku zatvorených škôl cítia?

Cítia sa vyčerpaní a vystresovaní. Tento prieskum považujem za silný hlas učiteľov, ktorí dali konečne najavo, ako sa cítia. Aj týmto hovoria, že chcú, aby sa im venovala pozornosť. Unavený, frustrovaný a zničený učiteľ nedokáže vykonávať svoju profesiu tak, ako by sme chceli.

Nedokáže plnohodnotne vzdelávať,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Duševné zdravie

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie