Denník N

Vyrovnáte sa aj s bezmocnosťou, že nerozhodujete o svojom živote. Slovensko je krajina áut, kde cyklisti nemajú miesto

Foto - tasr
Foto – tasr

Cyklorevolúcia sa nekoná. Sme krajinou, kde bicyklovať sa často znamená prenechať rozhodnutie o svojom živote na iných. Úspech cyklodopravy sa meria kilometrami vyliateho asfaltu, nie počtom zaparkovaných bicyklov pred školou. 

[Len pre predplatiteľov: tento víkend máte poštovné na naše knihy zadarmo.]

Bicyklovanie na Slovensku je boj – s vodičmi, úradmi, s predsudkami, prekážkami a niekedy je to aj boj o holý život. „Máš svedka? Nechceš podať trestné oznámenie? Pomôžem ti.“ Aj podobnými debatami sa niekedy končia cyklistické výlety.

Vodič v malej červenej dácii čaká na bočnej ceste a z diaľky sa k nemu v zjazde blíži skupinka cyklistov. Na dlhej prehľadnej rovinke s nerušeným výhľadom vodič počkal, kým prejdú autá, pozrel sa cyklistom do očí a pomaly začal z poľa zatáčať na hlavnú. Kto by s tým intuitívne nerátal, už neubrzdí. V amoku naňho kričím, či sa zbláznil a chce nás zabiť. Strhol volant, aby ma vytlačil z cesty, rýchlo robím myšičku až do trávy.

Nevedia jazdiť, nepoznajú značky, porušujú predpisy, sú nevypočítateľní, odkazujú vodiči cyklistom – a to isté sa deje aj opačne. Zdá sa, akoby proti sebe stáli dva nezmieriteľné rovnocenné tábory. Netreba sa tým zdaním nechať oklamať. Len jedna z týchto strán môže už aj za malé zaváhanie niekoho úplne iného zaplatiť životom.

„Poznáš Babiča? Stretával som ho na pretekoch, chodil všade a mal úspechy. Už hodinu mám z toho stiahnutý žalúdok,” prišla mi nedávno správa a onedlho toho boli plné správy. Slovenského reprezentanta Adriána Babiča počas tréningu zabil vodič auta, ktorý mu nedal prednosť. Deaflympionik Babič, ktorý vyhrával aj medzi zdravými, mal 24 rokov.

V človeku zostáva jedine zúfalosť z pocitu, že o svojom živote nemôže rozhodovať sám. Mrazivá predstava? Pre mnohých cyklistov bežná emócia. Prehnané? Skúste to povedať niekomu, komu práve kamión presvišťal deväťdesiatkou pár centimetrov od hlavy. Vaše šance zvyšuje, len ak dopredu rátate s tým najhorším a najnevyspytateľnejším správaním na cestách. Ak to čo len trochu ide, vyberáme si bočné cesty a mnohé ťahy radšej úplne obchádzame.

Pri Lozorne nedávno kamión mohol spôsobiť ďalšiu tragédiu, obiehanie zachytil cyklista na videu (upozornenie – video obsahuje vulgarizmy).

Nerovný boj

Nesprávne jazdiaci cyklista ohrozí predovšetkým seba. Človek v krátkom tričku proti tone železa alebo rovno proti 30-tonovému kamiónu nie je a nikdy nebude vyrovnaný boj, ktorý môže mať rovnaké pravidlá hry. Nie je o čom debatovať.

Neproporčnosť tejto debaty si pri svojej komunikácii neuvedomuje ani polícia. Ak by sme posudzovali situáciu na cestách podľa jej facebookovej stránky, vyznelo by to, že na jednu nehodu zapríčinenú vodičom pripadá jeden nezodpovedný cyklista. Realita je úplne iná. Že na cestách a v mestách pribúda cyklistov? Áno, ale rovnako je aj viac áut. A stále je ich ďalekosiahlo viac než cyklistov.

Na Slovensku sa nekoná žiadna cyklorevolúcia a už aj tak narážame na problémy. Čo sa stane, keď

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cyklistika

Komentáre, Slovensko, Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie