Denník N

Filmový horor Tiché miesto pokračuje. Je druhý diel naozaj lepší ako prvý?

Foto - Cinemart
Foto – Cinemart

Sci-fi pokračuje presne tam, kde sa skončilo.

Keď prišiel pred troma rokmi s filmom Tiché miesto, spôsobil John Krasinsky nečakanú senzáciu. Američan nakrútil nápaditý horor, ktorý sa stal okamžite v celom svete hitom.

Prečo bol nápaditý? Lebo stál na geniálne jednoduchom nápade. Ľudstvo vyvražďujú mimozemskí votrelci, ktorí sú slepí, ale majú mimoriadne vyvinutý sluch. Útočia na akýkoľvek zvuk a jeho pôvodcu bleskurýchle roztrhajú na kusy. Pár rokov od vesmírnej invázie tak na Zemi prežívajú zvyšky ľudstva naučené na život v dokonalom tichu.

Tak ako prežíva päťčlenná rodina, ktorá našla úkryt na opustenom statku a musí dodržiavať niekoľko životne dôležitých zásad.

Dorozumievajú sa posunkovou rečou a okolo úkrytu našľapujú naboso po cestičkách, ktoré vysypali pieskom, aby šramot neprilákal smrť.

Nová vlna hororov

Prečo bol úspech tohto filmu nečakaný?

Jednak ho napísal a nakrútil autor, ktorý filmárske ambície neprejavoval. Krasinsky bol známy hereckou rolou zo seriálu Kancel.

Málokto aj predpovedal, že takýto koncept dokáže zaujať väčšinové publikum. Ak by sme zostali len v artovej kinematografii, experiment s tichom či posunkovou rečou nie je ničím novým ani originálnym. Pripomeňme ukrajinskú snímku s názvom Kmeň, ktorá to dotiahla na ocenenie v Cannes. Tiché miesto debutanta Krasinskeho zaradilo medzi hviezdne mená sľubnej vlny umeleckých hororov ako Ari Aster (Prekliate dedičstvo, Slnovrat), Robert Eggers (Maják) alebo Jordan Peele (Uteč, My).

Jeho úspech bol však taký masívny, že presiahol škatuľku artového kina i hororu. Film s rozpočtom dvadsať miliónov utŕžil 341 miliónov dolárov. Neminula ho nominácia na Oscara, Americký filmový inštutút ho zaradil medzi desať naj titulov roka.

Úspech bol prekvapivý aj preto, lebo nikto nečakal, že milióny ľudí priláka takmer nemý film, kde počuť iba minimum dialógov. Väčšinu informácií o tom, čo sa deje, nám sprostredkuje posunková reč a rafinované narábanie s ruchovou stopou a so zvukmi.

Krasinsky bol k pokračovaniu skeptický, ale štúdio Paramount nenechalo komerčný potenciál nevyužitý. Nápad pokladalo za taký nosný, že z postkatastrofickej Zeme, kde preživší nesmú robiť hluk, začalo budovať príbehové univerzum. Rozširovať by ho mal

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie