Denník N

Všetci sme tu dočasne. Irvin D. Yalom o hľadaní zmyslu a učení sa umierať

Autor a psychiater sa v beletrizovaných prípadoch zo svojej praxe vyrovnáva aj s vlastnou smrteľnosťou.

Grécky filozof Epikuros si o smrti myslel toto: „Smrť sa nás netýka. Lebo to, čo sa rozložilo, je bez zmyslového vnímania, a čo je bez zmyslového vnímania, to sa nás netýka.“ Podobne sa vyjadril oveľa neskôr rakúsky filozof Ludwig Wittgenstein vo svojom diele Tractatus logico-philosophicus: „Smrť nie je udalosťou života. Smrť neprežívame.“

Americký psychiater a spisovateľ Irvin D. Yalom v zbierke poviedok Všetko trvá krátko (Premedia, 2021, druhé vydanie) na príkladoch svojich pacientov ukazuje, že hoci stav smrti neprežívame, umieranie je proces, ktorý vnímame intenzívne myšlienkovo aj emocionálne. Proces, ktorý berie z nášho života pokoj, radosť a mnohých zráža na kolená skôr, ako smrť začne svoje dielo. Je to proces, ktorý sa nás týka až príliš.

Smrť je tematickým jadrom väčšiny poviedok zbierky, ktoré čerpajú z Yalomovej terapeutickej praxe. Zbierka obsahuje desať textov, ktoré beletrizujú skutočné terapeutické prípady.

Kto čítal predchádzajúce autorove romány, vie, že autor sa k smrti vracia opakovane. Je to nielen spôsob, ako pomáha svojim pacientom, terapeutom či čitateľom, ale pravdepodobne je to aj jeho cesta, ako sa vyrovnať s vlastnou smrteľnosťou vo veku 90 rokov.

Naučiť sa umierať

Začíname umierať skôr, ako vôbec prídeme na svet. Každý jeden nádych má v sebe potenciál zániku. Stredovekému človeku to nebolo potrebné vysvetľovať. Stredovek žil so smrťou dennodenne. Keď si pozrieme detailne aj renesančné umenie, pachuť smrti, lebky a spomienky na čiernu smrť sú ako výkričníky prítomné v umení naprieč Európou.

Príklady Yalomových protagonistov reflektujú skutočnosť, že otázka smrti stále drieme v hlbinách nášho podvedomia a nemožno ju vytesniť ani vo svete, ktorý stavia na pôžitkoch tela a dynamike ducha. Možno žiť život, akoby sa nás smrť netýkala, no o to tvrdšie sa prejaví, keď príde jej čas.

Za fasádou nášho sebavedomia sa nachádza porcelánový duševný svet plný strachu a detskej neistoty. Svet prihovárajúci sa cez sny, skratové prejavy v správaní či rozličné sublimácie ako striedanie partnerov, ignorovanie vlastných obmedzení alebo strach z vlastnej minulosti.

Strachu zo smrti predchádza

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie