Košický newsfilter: Bývalý majiteľ kamiónovej firmy a MFK Košice pýta peniaze na miliardový projekt pre kamióny na vodík
Dobrý deň,
čítate výber desiatich najdôležitejších správ týždňa z Košíc a okolia. Tipy na správy, kritiku či facebookový status týždňa nám posielajte na [email protected].
1. Miliardové vodíkové plány Blažeja Podoláka
Firma Bioway chce do desiatich rokov vybudovať na Slovensku, v Česku, Poľsku a ideálne aj v Maďarsku infraštruktúru pre päť- až desaťtisíc vodíkových kamiónov.
Celý projekt s názvom Black Horse by mal podľa odhadov stáť astronomických 6 miliárd eur, čo je napríklad štyrikrát viac ako uvažovaná veľká investícia na premenu dvoch vysokých pecí v košických železiarňach na elektrické.
Peniaze na veľký vodíkový projekt chce firma získať kombináciou dotácií, úverov nadnárodných investičných bánk a vlastných zdrojov.
Základnou podmienkou, aby aj po slovenských cestách o 15 – 20 rokov jazdili vodíkové kamióny, je infraštruktúra. Podľa nej sa budú firmy rozhodovať, či pri obmene vozového parku nakúpia nákladné autá na vodík. Bioway chce preto s obchodnými partnermi zabezpečovať celý cyklus života vodíka.
Dôležitým faktorom je aj cena vodíkového kamióna. A tá je momentálne obrovská, pohybuje sa od 350- do 500-tisíc eur. Na porovnanie, obyčajný naftový kamión stojí 80- až 90-tisíc eur.
Za projektom je známa postava Blažej Podolák. Za firmou Bioway stojí košický podnikateľ Blažej Podolák. Kedysi šéfoval spoločnosti Steel Trans, ktorá mala v najlepších časoch flotilu dvoch stoviek kamiónov. Po finančnej kríze v roku 2009 ju však dobehli dlhy a napriek dvom reštrukturalizáciám skončila v konkurze.
Podolák stál aj na čele futbalového klubu MFK Košice (polovičný podiel malo mesto). Aj tu jeho veľkolepé plány – výstavbu štadióna a európske poháre – ovplyvnila kríza. Klub skrachoval.
A do tretice Podolák pritiahol na seba mediálnu pozornosť vtedy, keď sa stal jedným zo susedov bývalého predsedu parlamentu Pavla Pašku v slávnom športovo-relaxačnom komplexe v Mestskom parku, pred ktorým boli aj protikorupčné protesty.
Vodík je budúcnosť?