Denník N

Učiteľka, ktorá s deťmi programuje lego roboty: Informatikou sa dá zjednodušiť aj krájanie zeleniny či životné problémy

Mária Spišáková a lego roboty. Zdroj - Nadácia Dionýza Ilkoviča
Mária Spišáková a lego roboty. Zdroj – Nadácia Dionýza Ilkoviča

Mária Spišáková učí informatiku už vyše tridsať rokov. Vysvetľuje, že pohľad na informatikov ako na „divných kockáčov“ mizne, odkedy sa v médiách začalo objavovať veľa úspešných ľudí z IT. Teraz prevláda skôr strach, že to je príliš zložité. Hlavne u dievčat.

Tento text je súčasťou regionálneho projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Michalovciach a na dolnom Zemplíne.

V rozhovore sa dočítate aj:

  • čo je informatické myslenie a ako si overím, či ho mám;
  • prečo je ho dobré rozvíjať už na základnej škole;
  • že každý žiak má dôvod, prečo robí problémy;
  • ako vyzerá lego robot a na čo všetko sa dá využiť.

Keď som bola na základnej škole, „počítače“ sme brali takmer ako voľnú hodinu, počas ktorej sme sa mohli hrať. Ešte stále to tak chodí?

Informatika je na základných školách stále veľmi podceňovaná. Často sa považuje za predmet, ktorý je len do počtu a učia ho nekvalifikovaní učitelia. V našej škole sme chceli podporiť to, aby deti už na základných školách začali rozvíjať informatické myslenie, venovali sa programovaniu a neriešili len tvorbu prezentácií a skicár. Aj preto sme začali organizovať súťaž v programovaní a logickom myslení iGPH boj pre žiakov končiacich základnú a začínajúcich strednú školu. Za tých jedenásť rokov sa nám z nášho michalovského regiónu vyfiltrovalo niekoľko škôl, ktoré vyučujú informatiku veľmi dobre.

Úloha

Zvládli by ste úlohu na rozvoj logického myslenia, ktorá bola súčasťou súťaže pre deti končiace základnú školu? (Riešenie nájdete na konci článku.)

Predstavte si štyroch členov rodiny, ktorí uviazli v jaskyni. Jedinou záchranou je prechod cez lanový most. V jaskyni je tma a dedko vypočítal, že lampáš vydrží svietiť iba 17 minút. Problémom je, že prechod cez most je možný súčasne len pre dve osoby a zároveň majú k dispozícii iba jeden lampáš (bez neho je prechod nemožný). Za 17 minút teda musia byť všetky 4 osoby na druhej strane. Otec prejde most za 1 minútu. Syn za 2 minúty. Mama za 5 minút a starý deduško za 10. Ako stihnú svoj prechod do 17 minút? Samozrejme, že sa ide tempom pomalšieho.

Čo je informatické myslenie a ako si overím, či ho mám?

Má ho každý, len ho treba rozvíjať. V podstate ide o spôsob myslenia, ktorým človek dokáže aj v bežnom živote riešiť rad zložitých úloh. Ak riešite nejaký veľký problém, je vždy dobré rozdeliť si ho na podproblémy a tieto následne riešiť. Vtedy často objavíte niečo, čo sa v nich opakuje, vďaka čomu si riešenie viete uľahčiť.

Ukázať sa to dá aj na takej banalite ako čistenie zeleniny do polievky. Môžem to robiť tak,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Denník N v Michalovciach

Od 28. júna do 11. júla bola časť redakcie Denníka N presťahovaná do Michaloviec. Zemplín sa tak stal hlavným regiónom nášho novinárskeho záujmu. Naši reportéri tu pracovali na reportážach, robili rozhovory, organizovali diskusie a stretávali sa s občanmi.

Rozhovory

Technológie

Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie