Denník N

Taká osobná ešte nebola. Svetlana Fialová má výstavu, z ktorej vyžaruje rovnováha a pokoj

Kurátorka Petra Housková a Svetlana Fialová počas otvorenia výstavy v košickej Šopa galérii. Foto - Tatiana Takáčová
Kurátorka Petra Housková a Svetlana Fialová počas otvorenia výstavy v košickej Šopa galérii. Foto – Tatiana Takáčová

Výstava Svetlany Fialovej Kvitnúca čerešňa, neurčité oblaky je v košickej galérii Šopa. Potrvá do 2. júla a oplatí sa ju vidieť.

Keď mala dvadsať, žila v európskych metropolách, veľa vystavovala a vďaka rezidenčným pobytom precestovala aj kus sveta.

Po tridsiatke sa však čosi zmenilo. „Aj na mňa doľahla túžba po niečom, čo človeka napĺňa aj zvnútra a nielen tým, že ho niekto zvonku ocení a zhodnotí,“ hovorí výtvarníčka Svetlana Fialová. „V mojom prípade súvisela zmena aj s tým, že som otehotnela. Prehodilo mi to celý ‚systém‘. Obrátila som sa viac do seba a začala sa zaoberať otázkami, ktoré som v minulosti neriešila.“

Výstavu má v košickej galérii Šopa. Prezentuje na nej najnovšie drevorezy. Časť z nich vytvorila na rezidencii v Japonsku pred troma rokmi, zvyšné doma v Košiciach, ktoré mali byť pôvodne len dočasnou zastávkou. Vyžaruje z nich rovnováha, no aj akési životné spomalenie. Ako kresliarka, paradoxne, tieto pocity nevyjadrila na ploche, ale skôr v hĺbke, prácou s materiálom.

Výstava Kvitnúca čerešňa, neurčité oblaky potrvá do 2.júla 2021. Foto – Tatiana Takáčová
Pri tvorbe diel využila Svetlana Fialová japonskú grafickú techniku drevorezu ,ukiyo-e‘. Foto – Tatiana Takáčová
Svetlana Fialová vystavila aj malé drevené matrice, ktoré sa používajú pri japonskej grafickej technike. Foto – Tatiana Takáčová
Matrice sú zo špeciálneho dreva, autorka do nich zasahovala dlátami aj farbami. Foto – Tatiana Takáčová
Súčasťou inštalácie sú aj malé objekty. Foto – Tatiana Takáčová

S ľahkosťou už v základoch

„V hlave stále nosím veľa nápadov, a aj preto si skúšam nové spôsoby, ako ich vyjadriť. Veľmi rada experimentujem,“ hovorí Svetlana Fialová.

Za svoj novátorsky a sebavedomý prejav už bola v minulosti ocenená, a to hneď najväčším britským ocenením pre súčasnú kresbu, Jerwood Drawing Prize, ktoré získala v roku 2013.

Jej rukopis sa však odvtedy výrazne posunul. Istú chvíľu sa venovala

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košice

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie