nedeľa

Najlepšou divadelnou hrou roka je Mojmír II. alebo Súmrak ríše

Ceny Dosky sa počas jubilejného ročníka presťahovali do Slovenského národného divadla. V jeho priestoroch mal galavečer premiéru a práve SND pozbieralo aj najviac ocenení.

Robert Roth (Rastic) a Emil Horváth (Sventopulk). FOTO - MILO FABIAN

Ceny Dosky za sezónu 2014/2015

Najlepšia inscenácia
Inscenácia hry Viliama Klimáčka Mojmír II. alebo Súmrak ríše v réžii Rastislava Balleka
Činohra SND, Bratislava

Najlepšia réžia
Rastislav Ballek - Mojmír II. alebo Súmrak ríše

Najlepší mužský herecký výkon
Tamás Gál za postavu Zsolta Vidru v inscenácii Spiatočka / Rükverc
Divadlo Thália, Košice

Najlepší ženský herecký výkon
Dominika Kavaschová za postavu Runy - Mojmír II. alebo Súmrak ríše

Najlepšia scénografia
Juraj Poliak - Mojmír II. alebo Súmrak ríše

Najlepší kostým
Eva Farkašová - Zvedavý sloník, Bábkové divadlo Žilina

Najlepšia scénická hudba
Andrej Kalinka - Mojmír II. alebo Súmrak ríše

Objav sezóny
Veronika Pavelková a Lýdia Petrušová za koncept inscenácie Mama ma má_ _ _
Divadlo elledanse, Bratislava

Cena za mimoriadny prínos
Jaroslav Blaho

SVENTOPULK: Kde sú moji synovia? Včera som cítil, že odbila moja posledná hodina, ale dnes, dnes už je všetko ináč! Vstal z lôžka kráľ a berie si nazad ríšu. Zavolaj mojich synov, ihneď! Kde sú? Prečo nebdejú pri otcovom lôžku?!

ŠAŠO: Zohrievajú posteľ s niektorou z mileniek, ó prepáč, najjasnejší, dnes je nedeľa, obcujú asi vzorne s manželkami.

SVENTOPULK: Mám radšej, keď sa ti z krivej huby sypú ruže a nie tŕne.

ŠAŠO: Čo ak si naozaj mŕtvy, najjasnejší kráľu a kamenná mohyla ti na hrudi leží, dýchať ti nedá a ja som prvý červík, ktorý ochutnáva tvoje vznešené mäsko? Odpusti bláznivej hlave pochabé žarty! Čo čakať od prázdneho džbánu? (sám sa fackuje) Háveď! Háveď!

Už z tejto ukážky je zrejmé, že dej inscenácie Mojmír II. alebo Súmrak ríše siaha do obdobia Veľkej Moravy, no nie je to žiadny povinný dejepis, ale materiál, čo poslúžil dramatikovi Viliamovi Klimáčkovi a režisérovi Rastislavovi Ballekovi pre hru, o ktorej sa veľa hovorilo. Potvrdilo sa to už pri nominá­ciách na ceny Dosky, kde sa skloňovala vo všetkých kategóriách (s výnimkou Objavu roka, ktorý patrí novým talentom) aj pri ich nedeľňajšom galavečere. Divadelní kritici, teoretici a publicisti ju vyhlásili za inscenáciu sezóny 2014/2015 a udelili jej ďalšie štyri ceny Dosky.

Dejiny ako zážitok

„Je to výzva na premýšľanie o dejinách aj o súčasnosti, je to apel, je to provokácia, je to divadlo (…) Aj Mojmír II., ktorý na javisku celý čas mlčí, svojou prítomnosťou a konaním zasahuje do deja. Prechádza sa, surfuje na doske – jeho konanie pripomína, že sme v 21. storočí, potomkovia dávnej ríše, dobrovoľne odtrhnutí od svojej vlasti,“ napísali sme v recenzii.

Hru otvára scéna smrti Svätopluka, snové rozprávanie o zániku Veľkej Moravy sa odohráva v prvých troch minútach po jeho smrti, dokiaľ má ešte jeho mozog dosť kyslíka a pracuje. Viliam Klimáček tvrdí, že jeho cieľom bolo klásť otázky a provokovať, preto text prešpikoval citátmi či narážkami na Shakespearovho Kráľa Leara, je tu Hollého Cirillo-Metodiada, Svätopluk Ivana Stodolu, úryvky z prejavov Jozefa Tisa či Ivana Gašparoviča. Sú to vlastne nenápadné dejiny Slovenska, ktoré vlastným rukopisom previedol na javisko Rastislav Ballek.

Jednoznačné víťazstvo tejto inscenácie sa dá chápať nielen ako výraz subjektívneho vkusu 36 hlasujúcich a fakt, že jubilejný 20. ročník cien Dosky sa konal v SND. Poklonu si zaslúži celý projekt takzvanej slovenskej sezóny, ktorý prvá scéna vlani naplnila ďalšími výraznými inscenáciami. Karvašova Posledná omša a Timravin Bál neboli žiadnymi papierom šuštiacimi adaptáciami klasikov.

Novinky a prekvapenia

Dosky, ktoré boli doteraz súčasťou medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, zaznamenali niekoľko ďalších noviniek. Okrem premiéry v nových priestoroch sa rozrástli o dve kategórie – cenu za mimoriadny prínos v oblasti divadla a cenu Bratislavské divadlo sezóny. Tú prvú si prevzal operný historik, teatrológ, iniciátor Zámockých hier zvolenských a dlhoročný propagátor opery Jaroslav Blaho, o tej druhej rozhodlo internetové hlasovanie, do ktorého sa zapojilo vyše štyritisíc divákov. Najväčší fanklub má divadlo GUnaGU, takže jeho šéf Viliam Klimáček vlastne získal ďalšiu dosku. Cena má „podobu dlažobnej kocky pripomínajúcej tvarom symboliku mesta Bratislavy, ktorá položí základ virtuálnej bratislavskej „Broadway“.

Galavečer v priamom televíznom prenose naznačil, že aj mimo hlavného mesta vznikajú zaujímavé veci. Azda najväčším prekvapením bol najlepší mužský herecký výkon, ktorý podľa kritikov predviedol Tamás Gál v postave Zsolta Vidru v inscenácii Spiatočka košického maďarského Divadla Thália. Druhýkrát dominanciu SND prerušila Eva Farkašová, s cenou za kostýmy k Zvedavému sloníkovi pre Bábkové divadlo Žilina.

Mená víťazov sa tajili do poslednej chvíle, no jeden bol známy už dávno. Andrej Kalinka si totiž pre seba vyhradil všetky tri nominácie v kategórii hudba.

Objav roka musia návštevníci skutočne objaviť. Cena, ktorá patrí autorkám inscenácie Mama ma má_ _ _, vznikala pre Divadlo elledanse, a to prišlo o svoje dlhoročné priestory a funguje už len ako tanečná škola. Hra s témou osobných výpovedí „o mieste našich matiek v dnešnom svete“


sa presunula do Štúdia 12, v novej sezóne by sa mala uvádzať na novej adrese elledanse – v budove Átrium v Ružinove.

Správa o stave slovenského divadla

Najbližšiu reprízu hier Mojmír II. alebo Súmrak ríše a Spiatočka ponúka Divadelná Nitra. Vybrali ju tam Iveta a Michal Ditteovci, kurátori slovenskej časti programu. Dvojica známa z Divadla Pôtoň videla vyše 50 inscenácií po celej krajine a napísala Správu o stave slovenského divadla, kde veľmi presne pomenovala silné stránky a problémy oficiálnych aj nezávislých scén.

„Väčšina slovenských divadiel akoby rezignovala na skutočný svet, ktorý je za múrmi ich budov. Divadiel a umeleckých tímov, ktoré nehľadajú len všeobjímajúce témy, ktoré neprinášajú len overené tituly, ktoré sa neprispôsobujú len očakávaniam svojho tradičného publika, je žalostne málo. Akoby úlohou dramaturgie bolo len zachovávať určitú pestrosť titulov, aby bola komédia, muzikál, tragédie trošku a hodila by sa i jedna klasika – lepšia však bude tá zábavnejšia,“ uvádzajú (celý text si budete môcť prečítať v stredu v špeciálnej prílohe Denníka N).

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |