Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: V Nórsku budú musieť influenceri označiť retušované fotky, inak im hrozí trest

Dobrý deň, MediaBrífing je týždenný newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a dostanete ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Nórski influenceri budú musieť označiť upravené fotky.
  • Ministerstvo kultúry chce zmeniť voľbu riaditeľa RTVS.
  • Súd zamietol žalobu antivaxerov na fact-checkerov.
  • Ján Baránek opäť šíril nepravdivé správy.
Ilustračné foto: Apostolos Vamvouras/Unsplash/CC

Nórsko zakáže používať retušované fotografie a filtre v reklamách na sociálnych sieťach, ak na to nebude publikum upozornené.

Povinnosť informovať, že fotka bola upravená, nebudú mať všetci nórski používatelia sociálnych sietí. Zmena sa týka len komerčnej sféry. Zameraná je na spoločnosti, ktoré využívajú sociálne siete na propagáciu, a na ďalšie účty (influencerov, celebrity), ktoré na sociálnych sieťach zarábajú.

Inzerenti a influenceri budú musieť po novom označiť všetky komerčné fotky a videá, na ktorých bol upravený tvar tela, jeho veľkosť alebo farba pleti. Verejnosť teda bude musieť byť upozornená, ak budú na fotkách napríklad zväčšené pery, zvýraznené svaly alebo zúžený pás. Úprava účesu, farby vlasov či vyretušovanie modriny vraj nebude potrebné označiť.

Za porušenie nového zákona budú hroziť pokuty.

Ochrana duševného zdravia

Nórski politici zmenou zákona reagujú na rastúce obavy o duševné zdravie mladých ľudí. Tí používaním sociálnych sietí ako Instagram, TikTok či Snapchat nadobúdajú mylnú predstavu o ideálnom obraze ľudského tela. Mnohé výskumy potvrdzujú, že tlak na dokonalý vzhľad na internete vyvoláva pocity depresie, frustrácie, spôsobuje neistotu a znižuje sebaúctu.

„Mladí ľudia sú vystavení obrovskému tlaku na to, aby vyzerali dobre, a to aj prostredníctvom reklamy a sociálnych sietí, na ktorých sú fotky modeliek často digitálne upravené. Mladí majú preto pocit, že musia dosiahnuť ideál krásy, ktorý v skutočnosti nie je možné dosiahnuť,“ povedali predkladatelia zákona.

Výskum z roku 2016 napríklad ukázal, že upravené fotky hodnotili dievčatá vo veku 14 až 18 rokov lepšie ako originály. Navyše ich považovali za realistické. Vystavovanie retušovaných fotiek zároveň viedlo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Svet

Teraz najčítanejšie