Denník N

Katastrofálna americká stratégia Volkswagenu. Prečo mu hrozí 18-miliardová pokuta?

Foto – TASR
Foto – TASR

Čisté motory Volkswagenu až také čisté neboli. Firma to vedela, ale jej inžinieri museli zachrániť stratégiu svojho prezidenta. Ten teraz má čo vysvetľovať. V USA hrozí automobilke pre zmanipulované testy emisií pokuta až 18 miliárd dolárov.

Autor je dopisovateľom Bloomberg View z Berlína

Keby Martin Winterkorn pred piatimi mesiacmi prehral v predstavenstve Volkswagenu bitku s Ferdinandom Piechom, vyhol by sa potupe, ktorú pre firmu znamená prepuknutie škandálu s falšovaním údajov o produkcii emisií, ktorý len v pondelok znížil hodnotu akcií automobilky takmer o štvrtinu. Namiesto toho nedávno predĺžil zmluvu o päť rokov, preto teraz musí odpovedať na nepríjemné otázky.

Predtým, ako sa v roku 2007 stal šéfom Volkswagenu, zodpovedal Winterkorn za jeho „technický rozvoj“, pod ktorý patria technológie a inovácie. Väčšinu áut, v ktorých podľa americkej Agentúry na ochranu životného prostredia softvér falšoval údaje o emisiách, vyrobili po roku 2009. Pod Winterkornovým dohľadom nemecký výrobca zrejme vyčlenil významnú časť vývoja na pokútne splnenie čoraz prísnejších emisných pravidiel, na ktoré sa firma rozhodla reagovať spornou stávkou na dieselové motory.

Bolo to v roku 2007, keď Spojené štáty oznámili prísnejšie limity na emisie oxidov dusíka a Volkswagen v reakcii pozastavil predaj svojich naftových áut na tamojšom trhu. Verejnosti však oznámil, že má čosi v rukáve.

Nový šéf, nová stratégia

Šesť mesiacov potom, ako sa Winterkorn stal šéfom predstavenstva, Volkswagen v júni 2007 predstavil novú stratégiu firmy vo vzťahu k pohonu svojich áut. Písalo sa v nej, že na konci cesty je oslobodenie od fosílnych palív, lenže súčasné technológie budú ešte dlho dominantné, preto sa spoločnosť zameria na ich vývoj tak, aby spĺňali prísnejšie štandardy.

„Nové pohonné jednotky, vrátane konceptu motora vyvíjaného pre Spojené štáty pod názvom BlueTDI, sú už v prototypovom štádiu,“ písalo sa v dokumente. „Tieto motory splnia aj najprísnejšie emisné predpisy vo svete – dokonca aj takzvaný Tier2 Bin5 v Kalifornii, čo je jeden z najtvrdších emisných štandardov na svete.“

V roku 2008 Volkswagen oznámil, že vývoj BlueTDI je ukončený, a o rok neskôr sa autá s týmito motormi – s rovnakými, aké podľa Agentúry na ochranu životného prostredia porušili americké zákony – dostali do predaja.

Problém s „čistými motormi“, ktoré až také čisté neboli, bol v Európe známy už roky. Autá s dieselovým pohonom tam bežne tvoria viac než polovicu predaných. V roku 2013 vtedajší európsky komisár pre životné prostredie Janez Potocnik volal po ráznom postupe vo veci naftových motorov a požadoval zníženie „skutočných celosvetových emisií z dieselových automobilov“.

Minulý rok Medzinárodná rada pre čistú dopravu zverejnila dokument o „skutočných“ emisiách dieselových motorov. Tvrdila v ňom, že technológie na ich zníženie už existujú, lenže výrobcovia si ich osvojujú len pomaly. Testy preukázali, že napríklad autá vybavené takzvanou selektívnou katalytickou redukciou boli v znižovaní emisií najúčinnejšie, kým „pohlcovače oxidov dusíka“ používané v prvých verziách BlueTDI boli neúčinné. Účinnejšiu technológiu začal Volkswagen používať až od roku 2012.

Pri pohľade späť sa zdá, že Volkswagen zistil, že jeho „čisté motory“ v skutočnosti nespĺňajú environmentálne predpisy, preto k nim pridal softvér, ktorý počas testov zosilnil účinok systému kontroly emisií a obmedzil ho vtedy, keď bolo auto v bežnej prevádzke.

Vysoká cena je ešte vyššia

Winterkorn sľúbil, že z Volkswagenu urobí lídra v ochrane životného prostredia, ale cenou za snahu reagovať na obmedzenia sa stal hnev, ktorému čelí. „Ochrana klímy nie je zadarmo,“ vyhlasoval na minuloročnom parížskom autosalóne. „Každý gram, o ktorý znížime produkciu CO2, nás stojí sto miliónov eur. Každý gram!“

V Spojených štátoch bola cena ešte vyššia: Volkswagen na najväčšom automobilovom trhu na svete strácal podiel, pretože tam nedokázal predávať autá s dieselovými motormi. Len v roku 2007 sa predaj v Severnej Amerike znížil o 1,4 miliardy eur a pokračoval v poklese až do roku 2009, keď opäť začal prudko rásť.

Za oživenie firma do značnej miery vďačila novým naftovým motorom, ktoré boli kľúčovou súčasťou stratégie Volkswagenu v Spojených štátoch. V marci 2015 sa nemecká spoločnosť pochválila, že 70 percent svojich „čistých dieselov“ predala práve v Spojených štátoch. To bolo 16 percent zo všetkých predaných áut.

V skutočnosti veľmi nezáleží na tom, či Winterkorn vedel, ako firemní inžinieri dosiahli splnenie firemného rozhodnutia ponúkať nové motory skôr, než boli dostatočne „čisté“. Ako povedal pre Westdeutsche Allgemeine Zeitung profesor Ferdinand Dudenhoeffer z Univerzity Duisburg-Essen, ktorý robil konzultanta pre najdôležitejšie nemecké automobilky: „Winterkorn buď vedel, čo sa dialo, a to by bolo zlé pre neho, alebo o tom nevedel, čo by bolo ešte horšie. V takom prípade by totiž nemal vplyv na svoj vlastný biznis.“

Šéf predstavenstva teraz tvrdí, že vyriešenie problému v Spojených štátoch je preňho „hlavnou prioritou“, pretože sa hrá o dôveru celej značke. Prioritou sa to však malo stať omnoho skôr. Najneskôr vtedy, keď európski úradníci začali hovoriť o rozdieloch medzi výsledkami testov z laboratórií a z bežnej prevádzky. Dalo sa tak vyhnúť vyšetrovaniu Agentúry na ochranu životného prostredia, ktoré pravdepodobne povedie k mnohomiliardovej pokute.

Volkswagenu pritom nikdy nemusela hroziť. Jeho dominancia v autách so vznetovými motormi – výsledok Winterkornovho strategického rozhodnutia – sa napokon ukázala byť problémom, ktorý zvráti úsilie výrobcu, aby zostal v Severnej Amerike konkurencieschopným.

Tento rok sa Volkswagenu podarilo predstihnúť Toyotu a stal sa najväčšou automobilkou na svete. Americké fiasko celkom určite podkope jeho vedúce postavenie v odvetví. Aby svoju pozíciu obnovil, bude musieť nemecký koncern zo všetkého najskôr obnoviť dôveru vo svoje vedenie.

© Bloomberg View

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Škandál Volkswagenu

Komentáre

Teraz najčítanejšie