Denník N

Verejné tajomstvo prasklo, Američania pri podvode s emisiami prichytili Volkswagen

Volkswagen. Ilustračné foto – TASR/AP
Volkswagen. Ilustračné foto – TASR/AP

Najväčšia automobilka na svete priznala, že do áut s naftovým motorom namontovala softvér, ktorý falšoval výsledky testovania emisií. Podozrenie padá aj na ostatných výrobcov.

Výfukové emisie sa merajú prístrojom priloženým k výfuku auta, no každé auto sa najprv celé pripojí k diagnostike. Tá sa spojí s riadiacou jednotkou, čiže počítačom napojeným na motor. Merač si potom odčíta všetko, čo sa deje v motore, napríklad jeho otáčky či teplotu.

Keď softvér auta dostane signál o začatí merania, môže sa prepnúť do iného režimu.

„Keďže riadiaca jednotka monitoruje každý proces na vozidle, môže teoreticky vedieť rozoznať, že je práve v procese normovaného merania emisií podľa nejakej metodiky,“ vysvetľuje motoristický publicista Rastislav Chvála z Garáž.tv princíp podvodu, vďaka ktorému má teraz problémy koncern Volkswagen.

Počítač riadi všetko, čo sa v motore deje – jeho spaľovanie, časticový filter a procesy, ktoré môžu vplývať na to, čo letí z výfuku. Jedným napichnutím riadiacej jednotky sa dá zvýšiť výkon, dá sa dosiahnuť, aby čokoľvek ukazovala​. Riadiaca jednotka v aute je počítač a tým pádom je veľmi „tvarovateľná“.

„Podľa dostupných opisov mal softvér v motoroch v okamihu, keď zaregistroval meranie, umelo znížiť výkon motora. Keďže v moderných autách s elektronickým vstrekovaním paliva riadi počítač zloženie zmesi paliva a vzduchu, ktorá sa spaľuje vo valci, mohol softvér napríklad cielene znížiť množstvo paliva, alebo inak upraviť zmes,“ hovorí špecialista na automobilový priemysel Martin Jesný.

Zjednodušene povedané, motor dal cez softvér sám nohu z plynu. „Tým pádom samozrejme klesla nielen spotreba motora, ale aj množstvo emisií, ktoré produkoval,“ hovorí Jesný.

Hoci presný opis podvodu ešte nie je známy, isté je, že Volkswagen má veľký problém. Automobilka priznala, že podvodným softvérom bolo vybavených 11 miliónov dieselových áut.

Škandál sa týka modelov Jetta, Beetle, Golf a Audi A3 vyrobených v rokoch 2009 až 2014 a vozidiel Passat z rokov 2014 až 2015.

Minimum bude obrovská pokuta

Nemeckej automobilke prišli na systematický podvod v Spojených štátoch, kde preto musí z trhu stiahnuť pol milióna áut.

Volkswagen podľa doterajších zistení vedome podvádzal sedem rokov. Teraz sa špekuluje sa, koľkých ďalších automobiliek sa tento typ podvodu týka.

Medzi ľuďmi, ktorí sledujú automobilový priemysel, sa hovorí, že automobilky dávajú do áut ešte počas výroby systémy, ktoré umožňujú zistiť, kedy auto prechádza oficiálnym meraním výfukových splodín a umelo zlepšujú výsledky. Automobilky to dlhé roky odmietajú, len opakujú, že prísne normy ich tlačia do veľkých investícií.

Volkswagen čelí v Spojených štátoch pokute 18 miliárd dolárov (asi 16,2 miliardy eur). Pre predstavu, je to viac ako ročné príjmy slovenského štátneho rozpočtu.

Už teraz sa špekuluje, že pokuta bude nakoniec nižšia. Automobilka uviedla, že si na to „odloží“ 6,5 miliardy eur.

Americký federálny Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) automobilku ešte v piatok obvinil, že sa snažila zámerne obísť zákony, ktorých cieľom je zlepšenie kvality ovzdušia. Nariadil jej, aby dala autá do poriadku na vlastné náklady.

Ten istý úrad dal ešte pred tromi rokmi pokutu 300 miliónov dolárov automobilkám Hyundai a Kia za skresľovanie údajov o palivovej ekonomike, čiže spotrebe ich áut.

Médiami sa v utorok začala šíriť informácia, že dozorná rada Volkswagenu chce odvolať generálneho riaditeľa skupiny Martina Winterkorna, no hovorca automobilky to rázne poprel.

Už teraz však najväčší výrobca áut na svete stratil veľa. Akcie Volkswagenu stratili za dva dni asi 30 percent zo svojej hodnoty. Veľkosť firmy sa iba v pondelok scvrkla o zhruba 15 miliárd dolárov.

Pre škandál padali aj akcie ďalších značiek koncernu. A nielen tie, padal v podstate celý automobilový sektor.

Prezident berlínskeho ekonomického inštitútu DIW Marcel Fratzscher varoval, že škandál poškodil celú značku Made in Germany.

UX8FX

Nerealistické predpisy

Emisné limity sú prísne a zvlášť to platí o Spojených štátoch. Predchádzajú vývoj motorov, čo automobilky stojí nemálo peňazí. „Automobilky vedia emisie stlačiť na hraničnú úroveň, ale v takom režime by motory mali problém celosvetovo fungovať. Skôr by sa kazili,“ hovorí Chvála.

Faktom je, že o limitoch, ktoré sa v rámci regulácie napríklad na európskom trhu majú plniť, sa takmer verejne hovorí, že sa dajú splniť práve v takých laboratórnych podmienkach, na aké sú nastavené testy. A nie sú práve blízke reálnej premávke, je to veľmi úsporné jazdenie s povypínanými systémami, rádiom, klimatizáciou a podobne.

Európska komisia priznáva, že v súčasnosti sa emisie u naftových motorov merané na ceste môžu významne líšiť od hodnôt, ktoré sú namerané v testovacej fáze. „Na to, aby sme tento rozdiel prekonali, Komisia pripravila nový spôsob testovania emisií, ktorý bude simulovať reálnu jazdu na ceste. Tento spôsob testovania nahradí súčasné laboratórne testy.“

USA podporuje benzínové alebo hybridné motory. Naftové motory sa považujú za horšie pre sadze, ktoré majú zachytávať časticové filtre.

„Klienti automobilového priemyslu sú podvedení skôr v tom, že musia platiť dnes za drahé technológie a komplikácie z hľadiska konštrukcie motorov, aby splnili niekde extrémne prehnané emisné limity,“ povedal Chvála.

Vlády chcú vyšetrovanie

Slovenská pobočka koncernu Volkswagen odmietla situáciu komentovať. Česká Škoda priznala, že napríklad v Octavii používala motory, pri ktorých sa podvod preukázal. Neoznámila však, či aj v ich palubných jednotkách bol zabudovaný podvodný softvér.

České ministerstvo dopravy podobne ako slovenské len oznámilo, že bude vec sledovať. S dodatkom, že spotrebiteľom nehrozí žiadna ujma. Vyššia ako garantovaná emisia splodín totiž znečisťuje verejné prostredie, ale bezprostredne nemá ako škodiť, ani nemá vplyv na úžitkové vlastnosti vozidla.

Francúzska vláda chce, aby sa celý škandál vyšetril na oficiálnej úrovni Európskej únie. Preveriť chce teda nielen francúzske autá značky Volkswagen.

„Je zatiaľ predčasné hovoriť o tom, či sú aj v Európe nutné kontrolné opatrenia a či sa problém týka aj vozidiel dodávaných v Európe. Európska komisia túto záležitosť nepodceňuje a venuje sa jej s plnou vážnosťou,“ uviedla v stanovisku Komisia.

„Ukázalo sa, že niektoré krajiny túto informáciu vnímajú naozaj vážne a veľmi rýchlo spustili vyšetrovanie. Napríklad vláda v Južnej Kórei uviedla, že v prípade problémov nebude váhať rozšíriť vyšetrovanie na všetky dovážané autá z Nemecka,“ hovorí Petr Habiger z Colossea. Autá s naftovými motormi chcú skontrolovať aj vo Švajčiarsku.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika

Teraz najčítanejšie