Denník N

Mladá slovenská firma digitalizuje legendy Motoršportu

Artzenal založili Milan Kováč a Marcel Petráš na konci roku 2019 s investíciou Crowdberry (na foto: M. Petráš, S. Hazucha, M. Kováč)
Artzenal založili Milan Kováč a Marcel Petráš na konci roku 2019 s investíciou Crowdberry (na foto: M. Petráš, S. Hazucha, M. Kováč)

Investori, ktorí sú zorientovaní v digitálnom svete dnes investujú do NFT, teda do non-fungible-tokens. Je to digitálne umenie, ktoré môžete mať v exkluzívnom vlastníctve. Video, meme, ale aj dokonalý digitálny 3D model auta, ktoré práve vyhralo tie najdôležitejšie preteky. Práve ten si čoskoro budete môcť kúpiť v spracovaní tvorcov z mladej slovenskej firmy Artzenal. O tom, ako zdigitalizovali víťazstvo aj akým ďalším projektom sa firma venuje, sme hovorili so spoluzakladateľom Slavom Hazuchom.

Artzenalu v začiatkoch pomohla aj investícia od CB Investment Management. Ako vyzeral začiatok vášho príbehu? 

Spoločnosť vznikla v decembri 2019 a okrem ľudského kapitálu a know-how vlastne celý štartovací kapitál pochádza z tejto seed investície.

Z čoho pozostáva vaše portfólio? Zdigitalizovali ste viaceré historické pamiatky ako Modrý kostolík alebo pamätník Chatama Sófera v Bratislave. 

Áno, pracujeme na pokročilých virtuálnych prehliadkach kultúrneho dedičstva. Aj pandémia koronavírusu viedla k tomu, že sa možnosti navštevovať pamiatky masívne zredukovali. Zaujímavá digitálna prehliadka je témou dňa a oblasťou, na ktorej staviame. Dnes sú mnohé takéto prehliadky na úrovni kvalitnejšieho Google Street View, ale my vďaka perfektnej technológii ľudí do priestoru naozaj prenesieme a prinesieme interaktívne prvky. Budú môcť napríklad riadiť lokomotívu Albatros, čo by, samozrejme, nemohli zažiť ani v realite.

Ďalším dôležitým krokom je digitalizácia áut Michaela Schumachera, na ktorej príprave pracujeme. Digitálne bude možné zažiť oveľa viac, než v múzeu. Autá sa budú dať doslova rozmontovať, vidieť techniku, sedieť v kokpite alebo naštartovať motor.

Digitálne spracovanie víťaza Nürburgringu 2021 – balans medzi realizmom a umeleckým dojmom

Práve digitalizácia áut Michaela Schumachera vás zaviedla do sveta NFT. Ako k tomu došlo? 

Myšlienka digitalizovať unikáty z motoršportu vznikla v roku 2020. Rokovali sme so zástupcami zbierky vozidiel Michaela Schumachera – sedemnásobného majstra sveta v F1. Schumacher bol veľmi prezieravý a z každej sezóny si nechal aspoň jedno auto, na ktorom jazdil. Tam sme sa dostali do kontaktu s rôznymi partnermi v motoršporte a paralelne sme tento rok plánovali s naším digitálnym umením vstúpiť do oblasti NFT. Takže digitalizovaný 3D model auta môžeme vydražiť ako jedinečný kúsok umenia.

NFT, teda non-fungible-tokens je digitálne umenie. Sú to čisto digitálne dáta alebo objekty, ktoré je možné získať kúpou na špeciálnych online trhoviskách a burzách. Kľúčová je pritom ich väzba na blockchain, zaručujúca autenticitu. Keď sa však spýtam jednoducho, pohľadom praktického človeka, ktorý v digitálnom svete nie je doma, načo to komu vlastne je?

Celý tento trh je relatívne nový a prináša možno ťažko pochopiteľný nový pohľad. Keď si niekto kúpi reálne auto, tak ho má, zatiaľ čo ľudia investujú len do akýchsi dát. Ale historicky spoločnosť pre investície nakupovala všeličo – od tulipánov po dostihové kone. Hodnota a radosť, do ktorej ľudia investujú, sa v priebehu rokov vyvíja, a dnes je to umenie, ktoré zaujíma digitálnu generáciu. Predstava, že si kúpia zberateľské auto v Londýne a nechajú si ho doviezť domov napríklad do USA, kde ho budú mať v garáži a bude pre nich predstavovať sprievodné náklady, je pre nich úplne neatraktívna. Tak ako u dnešných detí fyzická hračka často leží v krabici a zábava je digitálna, je aj digitálne umenie dostupné na mobile, tablete alebo notebooku pre stále početnejšie skupiny atraktívnejšie než fyzické zbierky.

Dôraz je na najmenších detailoch, ktoré zachytávajú moment víťazstva – ako kvakpy šampanského na čelnom skle

Váš tím nedávno digitalizoval Porsche tímu Manthey Racing, pre fanúšikov známe ako „Grello“, ktoré vyhralo 24-hodinové preteky na okruhu v nemeckom Nürburgringu. Prečo ste to urobili? 

Šport je plný okamihov, ktoré sú niečím zaujímavé, ale vzápätí zaniknú. Preto sme si stanovili za cieľ spojiť to, v čom sme dobrí, teda digitalizáciu zložitých technologických objektov, so spoluprácou so špičkovým tímom, ako je Manthey a zachytiť touto technológiou unikátny moment víťazstva v hyper-detailnom 3D prevedení.

Pri digitalizácii vozov F1 sa ukazujú pohľady, ktoré v múzeu nemožno vidieť.

Prečo práve autá? 

Autá nás bavia, máme k nim blízko a často s nimi pracujeme. Zároveň sú zaujímavé aj z hľadiska ceny a zberateľskej hodnoty. Vidieť a zachytiť auto v tom stave, v akom dojazdilo preteky, je pre nás vlastne až kusom kultúry. Tie autá vyzerajú ako hrdinovia, ktorí prešli bitkou. Na Porsche, ktoré sme digitalizovali, vidno stopy jazdy, podpisy tímu, sedem hviezdičiek, ktoré symbolizujú jeho sedem víťazstiev, ešte zasychajúce kvapky šampanského z oslavy. To všetko je neopakovateľné. Dnes už je auto vyčistené, opravené, nálepky z pretekov prelepené – nebyť našej unikátnej digitálnej kópie, ten moment by sa nezachoval.

A čo video a fotografia? 

Iste, ale my pracujeme s novým digitálnym médiom, ktoré nám dovoľuje vytvoriť 3D objekt – dalo by sa povedať – digitálnu sochu, presnú do posledného detailu. Skenujeme na presnosť 0,02mm, vďaka čomu umožňujeme vlastniť ten moment – v tomto prípade víťazstvo. Ale predstavte si, že by takto niekto zachytil monopost Ayrtona Sennu pred tou poslednou osudnou jazdou. Bol by z toho kultúrny alebo umelecký objekt.

Použitím špeciálnych technológii vytiahneme z objektu všetky krásy a stopy, ktoré na ňom zanechal zub času

Komu je takéto dielo vlastne určené?

Na jednej strane je dielo, samozrejme, tým exkluzívnejšie, čím menej exemplárov z neho existuje. Na druhej strane, motoršport je o fanúšikoch, a preto sme nechceli vyrobiť jediný exemplár, aby to niekto len kúpil a naveky stiahol z trhu. Jednu kompletnú kópiu, ktorá bude exkluzívna, preto budeme dražiť v renomovanom aukčnom dome, ale budeme mať aj ďalšie, menej exkluzívne varianty, ktoré sa budú dať kúpiť za podstatne nižšie ceny.

To je koľko? 

Pri menej exkluzívnych variantoch – teda pri kvalitných digitálnych printoch a animáciach, ktoré sú ale bez 3D dát – uvažujeme v stovkách eur.

Lokomotíva Albatros dlhá 25 metrov je jedným z najväčších objektov, ktoré sa našou technológiou spracovali a vyvolala veľký ohlas v odborných kruhoch

V čom je to iné, ako keď si stiahnem z internetu obrázok alebo video? 

NFT mechaniky umožňujú dať takémuto digitálnemu objektu autenticitu. To znamená, že v blockchaine je zakódované a jasné, že ide o jeden konkrétny objekt, takže je to niečo ako umelecký certifikát, ktorý je nefalšovateľný. Dalo by sa povedať, že je to mena uložená vo forme digitálneho umenia, ktorá sa dá kedykoľvek vrátiť na trh. Mnoho kupcov NFT aj berie skôr ako investíciu. Hoci ich ten objekt zaujíma, v prípade potreby ho môžu kedykoľvek vrátiť do obehu.

Pri Albatrose išlo o veľký objekt, ktorý ale ostáva hyper-detailný aj keď sa k nemu priblížite doslova na 10cm

Keď si však kúpim zberateľské auto, hneď, ako ho vytiahnem z garáže, všetci vedia, že ho mám. Ako je to s digitálnym umením? Dá sa ním pochváliť?

To je, ako vo fyzickom umeleckom svete, úplne na vás. Človek sa môže správať netýkavo a okrem toho, že sa takáto transakcia udiala, sa o tom nikdy nikto nemusí dozvedieť. Alebo sa dá takéto umenie vystavovať napríklad v digitálnej galérii. Ale aj jednoduchšie – digitálne. Obzvlášť, ak je známy, ktorému chcete svoj prírastok do zbierky ukázať, stále v pohybe a akurát na inom kontinente.

Poďme k technológii digitalizácie. V čom je to, čo robíte, mimoriadne v porovnaní s vašou konkurenciou? 

Technológia digitalizácie je známa, ale vyše roka sme pracovali na detailoch postprodukcie, aby sme komplexné a zložité objekty, ktoré sú aj materiálovo náročné, dokázali zachytiť v tejto kvalite. Máme teda unikátnu odbornosť, ktorá dielu pridáva hodnotu a ďalej redukuje konkurenciu.

Ako si máme ten proces prakticky predstaviť?

Náš odborný tím urobí najskôr rádovo desaťtisíce fotografií objektu a desiatky laserových skenov, čo môže trvať aj celý deň. Následne sa v komplikovanom procese vo viacerých programoch vytvorí finálny 3D model v kvalite, akú vidíte. Vytvorili sme vlastné procesy, nadviazali spolupráce s kľúčovými hráčmi, ako napríklad Capturing Reality, čo je špičková firma zo Slovenska, ktorá vytvára svetovo najlepší software na výpočet 3D grafiky z fotografií.

3D pokročilú grafiku používate aj v práci pre filmový a herný priemysel…

Áno. Trh, ktorý akúkoľvek grafiku potrebuje, rastie a do budúcnosti aj bude. Keďže sme schopní dodať grafiku vo vysokej kvalite, máme rozbehnuté spolupráce s veľkými hráčmi. Žiaľ, sú to všetko ešte nezverejniteľné projekty. Keďže sme vznikli relatívne nedávno, ešte nemáme uzavretú spoluprácu, o ktorej by som mohol hovoriť.

V príprave je aj digitálna prehliadka hrobky Chatama Sofera v Bratislave

Ktorý pilier chcete do budúcna najviac rozvíjať? 

V najbližšom období paralelne všetky tri. Grafika je výnosná a spolupráce, ktoré v tejto oblasti nadväzujeme, sú prestížne. V NFT a práci s kultúrnym dedičstvom a kultúrnymi pamiatkami vidíme veľký potenciál. Oba piliere sú výrazne škálovateľné, ale aj sa do určitej miery prelínajú. Budeme flexibilní a schopní reagovať posilnením najlepšie sa vyvíjajúceho piliera.

Aktuálne ste v druhom kole spolupráce s Crowdberry, keď do Artzenalu investujú už aj súkromní investori.

Áno, v súčasnosti prebieha ďalšie investičné kolo na platforme Crowdberry, ktoré je v tejto fáze otvorené aj súkromným investorom. Veríme, že práve táto forma investície nám pomôže získať nielen potrebný kapitál, ale aj skúsených konzultantov a ambasádorov, ktorí nám pomôžu realizovať naše ciele a budú mať príležitosť podieľať sa spolu s nami na ďalšom raste. Druhú investíciu chceme použiť na práce v oblasti digitalizácie kultúrneho dedičstva a rozvoj NFT kompetencie.

V čom vidia investori váš investičný potenciál?

Investori vidia, že investujú do mladej, ale rozbehnutej firmy. Nevyvíjame aplikáciu s neistou budúcnosťou, ale budujeme si širšie a stabilnejšie portfólio s komplexnou infraštruktúrou a službami, ktoré je perspektívnejšie.

Artzenal je mladá slovenská spoločnosť, ktorá pôsobí v oblasti tvorby digitálneho 2D a 3D obsahu pre potreby marketingu, filmovej a hernej produkcie, a tiež na použitie vo virtuálnej realite (VR). Spoločnosť vznikla v decembri 2019, keď získala seed investíciu od investičného fondu CB Growth ONE. Čoskoro sa firme podarilo získať prvých medzinárodných zákazníkov z herného priemyslu a realizovať pilotné zákazky v oblasti digitalizácie a virtualizácie kultúrneho dedičstva. Práve pandémia a súvisiace reštrikcie v turistickom ruchu zvýšili dopyt po vysoko kvalitnom a zážitkovom 3D obsahu v tejto oblasti. www.artzenal.com

Crowdberry umožňuje od roku 2015 spoluvlastniť a podieľať sa na úspechu preverených inovatívnych českých a slovenských firiem. Portfólio investorov platformy Crowdberry zahŕňa aj úspešné značky ako GymBeam, Footshop, Isadore, Boataround.com, Ecocapsule či MultiplexDX. Zameriava sa aj na vybrané realitné investície. www.crowdberry.eu

CB Investment Management ako nezávislá dcérska spoločnosť Crowdberry spravuje kapitál v celkovom objeme vyše 23 milióna eur (zo zdrojov Slovak Investment Holding a vlastných zdrojov) určený na podporu mladých slovenských spoločností. www.crowdberryim.sk

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie