Denník N

Počiatek prekvapil. Oznámil súťaž, ktorá môže vylepšiť cestovanie rýchlikmi

Foto - TASR

Minister hľadá dopravcu, ktorý prevezme rýchliky medzi Banskou Bystricou a Bratislavou. Môže ísť o prvú súťaž svojho druhu na Slovensku.

Minister dopravy Ján Počiatek sa zrejme rozhodol ukázať, že dokáže vypísať aj súťaž, ktorá nebude budiť podozrenia z plytvania peňazí. Jeho ministerstvo vydalo predbežné oznámenie, že otvorí konkurencii rýchlikovú dopravu medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.

Na trati v súčasnosti jazdia vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá za ňu berie miliónové dotácie. Počiatkov úrad teraz avizuje, že linku v otvorenej súťaži ponúkne súkromným dopravcom.

„Predmetom zákazky je zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby pre cestujúcich medzi mestami Bratislava a Banská Bystrica,“ píše ministerstvo v oznámení.

Súkromníci by v tendri mohli ponúknuť, že budú jazdiť za nižšie dotácie než ZSSK. A zároveň, že poskytnú vo vagónoch napríklad WiFi pripojenie, bezplatnú roznášku novín či teplých nápojov. V ideálnom prípade by teda výsledkom bolo, že štát niečo ušetrí a cestujúci získajú väčší komfort.

Predbežný záujem už avizoval český RegioJet, ktorý od decembra jazdí na vlastné riziko na linke medzi Košicami a Bratislavou. „Vyhlásenie tendra vítame. Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme,“ povedal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ďalším záujemcom je spoločnosť Arriva, patriaca pod nemeckého štátneho dopravcu Deutsche Bahn, ktorá už na Slovensku prevádzkuje diaľkové autobusy. „Na liberalizáciu železničného trhu na Slovensku čakáme už dlho,“ hovorí šéf slovenskej divízie Arrivy László Ivan.

A v neposlednom rade by sa mohla prihlásiť aj ZSSK, ktorá by o rýchliky z Banskej Bystrice do Bratislavy nerada prišla. Na rozdiel od minulosti však kontrakt nedostane automaticky, ale bude musieť ponúknuť lepšie podmienky než konkurencia.

„Máme záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava – Banská Bystrica, o účasti v súťaži sa rozhodneme po preštudovaní podmienok,“ uvádza hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Neistá súťaž

Predbežným oznámením Počiatek do značnej miery prekvapil. Doteraz to vyzeralo tak, že pred voľbami bude podpisovať len sporné zákazky, kde sa budú veľkoryso rozdeľovať štátne peniaze  – od bratislavského obchvatu za štyri miliardy eur po akýsi „atlas pasívnej infraštruktúry“ za 48 miliónov eur.

Jeho úradníci síce súťaž na rýchliky sľubovali už v zime, odvtedy však vydávali len nič nehovoriace stanoviská, že na jej príprave pracujú. Oznámiť konkrétny termín sa zdráhali.

vlaky_infograf4-1024x506-1000x494

Hoci aktuálne oznámenie už znamená istý posun, samo osebe ešte nemusí znamenať, že súťaž naozaj prebehne. „Nie je stanovený žiadny termín, dokedy musí byť súťaž vyhlásená. Platnosť predbežného oznámenia môže byť až jeden rok,“ vysvetľuje hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút.

Navyše, aj keby sa ministerstvo s vyhlásením súťaže poponáhľalo, nie je isté, že ju stihne dokončiť do volieb. Napríklad české ministerstvo nedávno vyhlásilo podobný tender na rýchlikovú trať medzi Plzňou a Mostom. A usúdilo, že len na podanie ponúk bude potrebných sedem mesiacov.

Takúto veľkorysú lehotu si minister Počiatek už dovoliť nemôže, pokiaľ chce dokončiť zákazku vo vlastnej réžii. Môže síce projekt prenechať aj svojim prípadným nástupcom, lenže tí môžu mať o zadaní iné predstavy, čo by celý proces zabrzdilo.

Česko takto po voľbách 2013 zrušilo súťaž na prevádzkovanie rýchlikov medzi Ostravou, Krnovom a Olomoucom. A hoci tento tender oficiálne vyhral súkromný RegioJet, na trati naďalej zostali jazdiť štátne České dráhy.

Až najbližšie týždne teda ukážu, či Počiatkovo ministerstvo myslí súťaž vážne alebo je predbežné oznámenie len prázdne gesto smerom k súkromným dopravcom, ktorí po tendri dlhodobo volali.

Odvážny minister?

V každom prípade, pokiaľ minister celý proces dokončí, pôjde na slovenské pomery o veľký prelom. Absolútnu väčšinu vlakov dnes totiž na Slovensku vypravuje štátna ZSSK, ktorá za to dostáva dotácie presahujúce 200 miliónov eur ročne.

Ďalšie desiatky miliónov z európskych fondov čerpá na nákupy nových súprav.

Hodina otázok
Minister Počiatek má v rukách na slovenské pomery ojedinelú súťaž. Foto N – Tomáš Benedikovič

Naproti tomu súkromná konkurencia doteraz na Slovensku mohla jazdiť len na vlastné náklady a riziko. Jedinú výnimku predstavuje dotovaná trať Komárno – Bratislava, ktorú RegioJet obsadil v roku 2011 po dohode s vtedajším ministrom dopravy Jánom Figeľom. Tomuto rozhodnutiu však nepredchádzala otvorená súťaž.

„Pokiaľ bude súťaž na rýchlikové spojenie Bratislava – Banská Bystrica skutočne vypísaná, pán Počiatek ukáže, že je najodvážnejším ministrom dopravy, ktorého doteraz Slovensko malo,“ vraví Desana Mertinková, šéfredaktorka Železničnej revue.

Vo všeobecnosti totiž politici radi uprednostňujú skôr štátnych dopravcov – často preto, aby nestratili kontrolu nad peniazmi, ktoré sa v nich točia. „Napríklad cez ZSSK pretieklo vlani vyše 350 miliónov eur, pričom asi polovica sa spotrebovala na nákup tovarov a služieb,“ dodáva Mertinková.

Prečo by sa súťaž hodila?

Že si ministerstvo pre svoju súťaž vybralo práve trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou, nie je náhoda. Železnica medzi týmito mestami dnes za veľa nestojí.

Rýchliky na niektorých úsekoch jazdia len štyridsaťkilometrovou rýchlosťou. Trať je zastaraná a pokiaľ nemáte nárok na bezplatné cestovanie vlakmi, výhodnejšie je odviezť sa autobusom.

Na trati z Banskej Bystrice dnes cestujúci jazdia modernými vlakmi i klasickými „koženkami“. Foto N – Tomáš Benedikovič
Na trati z Banskej Bystrice dnes cestujúci jazdia modernými vlakmi i klasickými „koženkami“. Foto N – Tomáš Benedikovič

Napriek tomu súkromníci tvrdia, že aspoň časť ľudí by vedeli do vlakov prilákať. „Myslíme si, že vieme priniesť mnoho inovácií, ktoré urobia túto trať príťažlivejšou pre cestujúcich,“ povedal nedávno Ivan zo slovenskej pobočky dopravcu Arriva.

Cena lístkov sa podľa všetkého zrejme meniť nebude (bežný lístok na trasu medzi Banskou Bystricou a Bratislavou dnes stojí 10,46 eura). Výšku tarify totiž určuje štát.

Dopravca však môže ponúkať napríklad víkendové zľavy alebo rôzne zvýhodnené balíčky.

Ministerstvo by celkovo mohlo súkromníkom ponúknuť, aby prevzali osem párov rýchlikov. „Okrem toho uvažujeme, že by sme do tohto balíka zaradili aj dva posilové vlaky, ktoré tu tiež premávajú,“ poznamenal pred časom hovorca Martin Kóňa.

O dvadsať percent lacnejšie?

Ďalšou témou sú peniaze. Za prevádzku rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou doteraz štát vypláca ZSSK dotáciu 8,7 milióna eur ročne.

Za túto sumu ZSSK odjazdí 1,3 milióna takzvaných kilometrov ročne – jeden kilometer za 6,7 eura.

Z predbežného oznámenia vyplýva, že ministerstvo bude chcieť, aby víťaz súťaže odjazdil až 1,5 milióna kilometrov. Súkromníci však tvrdia, že za každý prejazdený kilometer si môžu od štátu pýtať menej, než dnes dostáva ZSSK. „Štát by mohol ušetriť dvadsať percent,“ tvrdí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie