Denník N

Oči dokorán pre Taliansku krajinu s dúhou

Reprofoto - archív GMB
Reprofoto – archív GMB

V novej epizóde seriálu o vizuálnom umení, ktorý si môžete vypočuť aj ako podcast, sme sa porozprávali o nezrovnalostiach pri reštaurovaní maľby Carla Marka staršieho.

Počúvajte podcasty v aplikácii Denníka N. Všetky naše podcastové kanály a služby.

Podcasty Denníka N

Talianska krajina s dúhou pochádza z 19. storočia a až do roku 2008, keď sa začala práca na jej reštaurovaní, bola považovaná za pôvodné dielo Carla Marka staršieho. Počas reštaurovania boli zistené viaceré nezrovnalosti, ktoré vyvolali otázky o pravosti diela. O procese reštaurovania tohto menšieho obrazu rozpráva reštaurátorka Barbara Davidson.

Začneme úplne od začiatku. Vieme, ako sa toto dielo dostalo do zbierok Galérie mesta Bratislavy?

Áno, zhodou okolností toto vieme celkom presne, do mestskej galérie bolo zakúpené v roku 1965 od zberateľa, pána Manfreda Hirscha.

Prečo sa s reštaurovaním začalo až v roku 2008? Nebolo to trochu neskoro?

No, tak toto je taký úvod do toho, ako sa človek dostane k reštaurovaniu obrazu z galerijných zbierok.

V roku 2007 prebiehala rekonštrukcia našej stálej expozície; ako vieš, máme stále expozície, ktoré sa dlhšie nemenia a zoznamujú našich návštevníkov so zbierkovými fondmi galérie. V tomto roku sa demontovala expozícia v autorskej koncepcii Želmíry Grajciarovej. Táto stála expozícia mala názov Stredoeurópske maliarstvo a sochárstvo 19. storočia. Na prelome rokov 2007/2008 sa pripravovala nová koncepcia stálej expozície s názvom Stredoeurópske maliarstvo a sochárstvo od roku 1800 do 1918 a aj táto expozícia bola v koncepcii Želmíry Grajciarovej, ale už v spolupráci so Žofiou Kiss-Szemán. To znamenalo, že stará expozícia sa zvesila, a keďže toto dielo bolo jej súčasťou, dostalo sa nám do rúk a zaujalo nás tým, že na zadnej strane bola parketáž.

Parketáž sú drevené doštičky prilepené na zadnú stranu obrazu, ktoré zabraňujú zvlneniu dreveného podkladu. Nebolo celkom jasné, či to bol naozaj autor Carl Marko starší. K celej záležitosti sa dá povedať, že obrázok už v 60. rokoch reštaurovali dvaja reštaurátori – v roku 1965 Gustáv Stonner a v 1969 pani Oľga Pfaffová, ale nemám žiadny záznam o tom, čo na ňom urobili. Keď sa na dielo hoci len zbežne pozrieme, boli na ňom viditeľné

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Podcast Denníka N

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie