Denník N

Aj PSG je viac než klub, len inak ako Barcelona. Messi, Di Caprio či Jenner z neho spravia jednu z najväčších značiek

Aj PSG má politický presah – parížsky klub slúži Katarčanom ako prostriedok na zlepšenie imidžu autoritatívneho režimu.

Lionel Messi prestúpil z Barcelony do Paríža Saint-Germain, o ktorom taktiež platí „viac než klub“.

V prípade Barcelony znamená futbalovú a politickú identitu, PSG sa však stáva významnou komerčnou značkou. Keď klub pred desiatimi rokmi kúpili katarskí majitelia, nový prezident Nasser Al-Khelaifi chcel, aby PSG symbolizovalo štýl.

Paríž pritom dovtedy veľa vo francúzskom futbale neznamenal.

PSG začal spolupracovať s najväčšími svetovými celebritami a išiel aj do vecí, ktoré bežné futbalové kluby (vrátane veľkoklubov) nerobili. Aj vďaka tomu teraz klub prekročil hranicu 80 miliónov sledovateľov na sociálnych sieťach, pričom pred desiatimi rokmi ich mal len pol milióna.

PSG nezostal iba pri futbale, ale maximálne využíva marketingový potenciál Paríža ako turistickej destinácie. PSG je aj hudba, umenie a móda.

Práve spojenie s nešportovým prostredím mu prinieslo pozornosť aj od ľudí, ktorí by sa inak o futbal nezaujímali.

PSG sa preto od začiatku snažil kúpiť známych futbalistov. Na začiatku „katarskej“ éry prišiel David Beckham či Zlatan Ibrahimović, nedávno aj Gianluigi Buffon.

V lete 2017 – respektíve 2018 – získalo aj Neymara a Kyliana Mbappého. Do Neymara PSG neinvestovalo len preto, aby zvýšilo svoju šancu na víťazstvo v Lige majstrov. Klub si uvedomil, že potrebuje veľké meno, aby predávalo dresy na dôležitom ázijskom trhu.

Z krátkodobého hľadiska sa zvýšili príjmy z predaja suvenírov, ale z dlhodobého sa Katarčanom podarilo posilniť celú značku. Neymar a Mbappé patria medzi štyroch najlepšie platených futbalistov sveta, predbiehal ich iba Messi a Cristiano Ronaldo. PSG teraz bude mať v kádri troch zo štyroch.

Vytvorenie ofenzívneho tria Messi – Neymar – Mbappé teda nie je len o výsledkoch. PSG investuje do možno najlepšieho hráča histórie. Ukazuje, že je nielen futbalovým veľkoklubom (vyhralo sedem z posledných deviatich francúzskych titulov), ale aj luxusnou značkou. Ofenzívne hviezdy sú najlepším spôsobom, ako preniknúť na trhy v Ázii či Severnej Amerike.

PSG to vychádza tak dobre, že aj Harvardova univerzita nedávno vydala rozsiahlu štúdiu o globálnom raste jeho značky. Katarčania klub kúpili iba za 70 miliónov eur, teraz sa však jeho hodnota pohybuje na približne troch miliardách.

Ani nemusíte hrať

Pred troma rokmi začalo PSG spolupracovať s módnou návrhárkou Christelle Kocherovou. Vytvorili kolekciu, v ktorej boli dresy PSG skombinované s jej šatami, a PSG sa zrazu dostalo aj do módnych časopisov v USA.

Na štadión PSG zatiaľ chodili hviezdy: Leonardo Di Caprio, Mick Jagger, Beyoncé či Jay-Z. V októbri 2015 zápas s Marseille sledovali spev

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Futbal

Lionel Messi

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie