Denník N

Čo priniesla pandémia do módy? Okrem teplákov aj sako na mikine, hovorí česká konzultantka a mentorka Pavlína Louženská

Pavlína Louženská. Foto - Adriana Fialová pre Trendspotting Hospodářských novin
Pavlína Louženská. Foto – Adriana Fialová pre Trendspotting Hospodářských novin

Za posledný rok a pol sme si uvedomili, že môžeme nosiť aj pohodlné oblečenie a už sa nechceme vrátiť späť, hovorí česká marketingová manažérka Pavlína Louženská. „To však neznamená, že sa po pandémii nebudeme pekne obliekať.“

Tvrdí tiež, že mnoho značiek sa dostalo do finančných problémov. Musia preto staviť na niečo, o čom na sto percent vedia, že sa to bude predávať. Preto volia neutrálne farby a univerzálne strihy. Zároveň sa v móde zrkadlí radosť z toho, že sa môžeme vrátiť medzi ľudí.

„Oblečením hovoríme, že si chceme užiť večierok a kúpime si večerné šaty. Alebo sa chceme cítiť dobre, tak si kúpime rifle a farebný sveter na doma. Takže s módou pracujeme oveľa viac vedome ako v minulosti, keď sme si len tak mimochodom kúpili nejaké oblečenie do roboty,“ hovorí Louženská.

V rozhovore sa dočítate:

  • aké oblečenie vzniklo vplyvom koronakrízy;
  • aké sú módne trendy ovplyvnené online poradami;
  • či zostane pánsky oblek a dámsky kostým v našich šatníkoch;
  • prečo nie sme pripravení na debatu o udržateľnosti v móde.

Nedávno som na detskom ihrisku zachytila rozhovor dvoch oteckov. Jeden hovoril druhému, že si za posledný rok kúpil len jednu košeľu. Asi to nie je nič nezvyčajné, všakže?

Určite. A odrazilo sa to napríklad v tom, že keď sa prvý týždeň po lockdowne otvorili v Česku obchody, všetky hlásili rekordné tržby. Aj ja som si išla hneď nakúpiť. Ľudia napokon boli aj nútení ísť do obchodov, napríklad mnohé ženy si išli kúpiť podprsenku, pretože niečo také sa nedá kúpiť online. Okrem toho, že nakupovali hlavne veci, ktoré sú pomerne špecifické, siahli aj po tom, čo nemalo zmysel nakupovať cez internet, keďže ide o lacnejšie kúsky ako nohavičky, pri ktorých sa neoplatí investovať do poštovného.

Mnohí po lockdowne tvrdili, že nakupovanie potrebovali. Veci, ktoré sme si počas pandémie kúpili online, mali univerzálnu veľkosť a mali sme pri nich pocit, že ich využijeme, napríklad mikina s kapucňou alebo tepláky. Ale veci ako rifle si málokto kúpil cez internet. Ľudia sa vrátili do obchodov a hľadali fyzickú skúsenosť, čo bolo zaujímavé, pretože sa očakávalo, že nás pandémia prepne do digitálneho sveta a nikto už nebude potrebovať byť fyzicky v obchode. Ukázalo sa však, že to vôbec nie je pravda.

Keďže sme počas pandémie nemohli nikam chodiť, obľúbili sme si tepláky, mikiny, legíny, ale tiež voľné tričká. Dokázali sa na to módne značky preorientovať?

Totálne. Značky, ktoré sa v minulosti zameriavali viac na spoločenské oblečenie, ako sú večerné šaty s korzetmi, počas pandémie uviedli špeciálne kolekcie s kúskami, ktoré boli pohodlnejšie a navyše boli vyrobené z bavlny. Niektoré tiež pristúpili na spolupráce, ktoré išli týmto smerom. Bol to totiž pre ne jediný spôsob ako prežiť, pretože väčšina ľudí si počas pandémie nekupovala večerné šaty. Bolo tiež vidieť, že značky, ktoré sa pred tým zameriavali na pohodlné oblečenie od teplákov cez mikiny až po pyžamá, ako napríklad Nike, išli s tržbami výrazne hore.

Všimla som si, že niektoré značky uviedli na trh celkom nové odevy, ktoré odrážali stav, v ktorom sme zostali v podstate uväznení doma, ale pridali k tomu ďalší špecifický atribút, čím zvýšili ich originálnosť. Videla som napríklad kašmírové mikiny, ktoré pred pandémiou na trhu vôbec neboli.

Takýchto vecí vzniklo počas pandémie veľmi veľa. Napríklad stránka Net-a-porter s luxusným oblečením rozšírila sekciu pohodlného alebo športového oblečenia. Pridali tam nové značky, ktoré sú viac loungewear. Nájdete tam napríklad mikinu za 300 dolárov, ktorá však vyzerá inak ako mikina za 12 dolárov.

Odrazila sa pandémia aj v strihoch, materiáloch a farbách bežného oblečenia? Kolekcia od Schiaparelli je napríklad len v štyroch farbách a v univerzálnych strihoch. Išli týmto smerom všetky módne značky?

Jednoznačne. Keď čítam akýkoľvek report o móde, každý uvádza, že zákazník si všimol, že môže mať aj pohodlné oblečenie a späť sa už veľmi nechce vrátiť. Myslím, že nie som sama, ktorá nemala za posledný rok na sebe vypchatú podprsenku. Už sa jednoducho nechcem vrátiť späť do kostíc, keď som celú pandémiu prežila v bralettkách. A veľmi podobne sa pozeráme aj na zvyšok nášho šatníka. To však neznamená, že sa po pandémii nebudeme pekne obliekať, len sme si zvykli na komfort. A preto si myslím, že si nebudeme tak často obúvať topánky s 12-centimetrovým podpätkom.

Druhá vec, ktorá sa udiala, je, že mnoho značiek

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Pekné veci

Kultúra

Teraz najčítanejšie