Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Tancujúce škrečky aj konšpirácie o korone. Vedci ukázali najpopulárnejšie príspevky na slovenskom Facebooku

Výpredaj oblečenia značky Dedoles, kozmetika na akné či neustále aktualizovaný článok televízie Joj o korone. To boli najúspešnejšie stránky roku 2020 na slovenskom Facebooku.

Štatistiku zverejnila skupina talianskych výskumníkov, ktorí majú prístup k dátam zo sociálnej siete. Okrem Slovenska sprístupnili aj rebríčky za USA, Veľkú Britániu a štáty EÚ.

Prečo sú tieto dáta zaujímavé?

Novinári, analytici a marketéri využívajú rôzne nástroje, vďaka ktorým dokážu mapovať dianie na sociálnych sieťach. Avšak služby ako Crowdtangle, Socialbakers či Zoomsphere sa môžu oprieť len o verejne dostupné dáta. Vedia teda napríklad odpovedať na to, aké príspevky mali najviac interakcií, teda lajkov, komentárov či zdieľaní. Nevedia sa však dostať k interným dátam, ktoré má len Facebook a správcovia stránok.

Vďaka takýmto nástrojom dokázal napríklad Denník N zostaviť veľký prehľad najpopulárnejších príspevkov z facebookových stránok za minulý rok. Poznali sme teda, aké príspevky z facebookových stránok (nie súkromných účtov) boli najlajkovanejšie alebo mali najviac zdieľaní, no nevedeli sme, koľko ľudí tieto príspevky na sieti videlo (nepoznali sme teda ich dosah).

Takéto dáta poskytuje Facebook len schváleným výskumníkom v rámci svojho programu FORT (Facebook Open Research and Transparency).

Talianski výskumníci majú k týmto datasetom prístup, a tak sa mohli pozrieť na to, ktoré URL adresy videlo na sieti najviac ľudí, a to bez ohľadu na to, či boli zdieľané na stránkach, v skupinách alebo na súkromných účtoch.

Aké obmedzenia majú tieto dáta?

Prvým obmedzením je, že tieto štatistiky ukazujú, koľko používateľov jednotlivé príspevky videlo. Ak človek videl príspevok na sieti viackrát, počíta sa to len ako jedno videnie. Štatistika teda hovorí o počte unikátnych používateľov, ktorí na príspevok na sieti narazili. Celkový počet zobrazení však môže byť výrazne vyšší (schválne – koľkokrát ste za posledný týždeň videli na Facebooku reklamu na Dedoles?).

Dáta hovoria len o tom, že sa príspevok človeku zobrazil na obrazovke. Nie je známe, či mu aj venoval pozornosť. Pokojne ho mohol prescrollovať bez toho, aby sa pri ňom zastavil alebo si prečítal nadpis.

Tretím obmedzením je ochrana súkromia. Ak chce Facebook zabezpečiť súkromie používateľov, nemôže výskumníkom povedať úplne presne, čo dáta hovoria a od koho pochádzajú. Používa preto takzvanú diferenciálnu ochranu. Je to štandardný postup, ktorý využívajú aj iné firmy či úrady.

Facebook do dát vkladá matematický šum (differentially private noise), výskumníci teda môžu len odhadnúť presný počet videní. Ide o dáta s 95-percentným intervalom spoľahlivosti a pri každej URL adrese sa uvádza minimálny a maximálny počet videní. Tieto intervaly sa často prekrývajú, a tak sa nedá jednoznačne povedať, ktorý príspevok je prvý, druhý, tretí… My ich tak v nižšie uvedenom rebríčku uvádzame len pre zjednodušenie a lepšiu prehľadnosť.

Na záver výskumníci varujú, že dáta nie sú zrkadlom spoločnosti. To, čo vidia ľudia na Facebooku, je ovplyvnené reklamou či organizovanými aktivitami, ktoré sa snažia zvyšovať popularitu nejakého obsahu. Veľkú úlohu zohrávajú aj algoritmy Facebooku, ktoré rozhodujú o tom, čo sa ľuďom na sieti zobrazí.

Výskumníci sa teraz zamerali len na najpopulárnejšie URL adresy, rebríčky teda neukazujú najpopulárnejšie statusy, obrázky či facebookové videá.

Aké stránky boli na Slovensku najpopulárnejšie?

1. Dedoles – Výpredaj
Minimálny a maximálny počet unikátnych videní: 3 542 878 – 3 622 924

Túto reklamu na oblečenie značky Dedoles videlo vlani na Facebooku viac ako 3,5 milióna používateľov zo Slovenska.

2. InaEssentials – Ako rodinný podnik pomáha s problémom akné u viac ako 20 000 tínedžerov
Unikátne videnia: 2 856 709 – 2 962 601

InaEssentials sa označuje ako bulharský „rodinný internetový obchod s biokozmetikou“, ktorý už pôsobí vo viacerých európskych krajinách. Od mája 2020 je aktívny aj na slovenskom Facebooku.

3. Noviny.sk – Online o koronavíruse (2 284 662 – 2 411 226)

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie