Mohamed bol nekonformný, hovorí o prorokovi religionista
V šiitskej vetve islamu je zobrazovanie proroka povolené, rozpráva religionista Attila Kovács z Katedry porovnávacej religionistiky Univerzity Komenského v Bratislave.
Vieme povedať, ako by na vlastné karikatúry asi zareagoval prorok Mohamed?
Nemáme to ako zistiť. O Mohamedovi máme síce zachované rôzne dokumenty o jeho slovách a činoch, ale v tom čase niečo takéto neexistovalo, takže to nie je možné odhadnúť. Na druhej strane vieme, že vo svojej dobe bol Mohamed pomerne inovatívny a nekonformný. No ani to zrejme nezabráni radikálom, aby sa karikatúrami necítili pobúrení.
Kde v islame sa vlastne nachádza zákaz zobrazovania ľudí?
Spomína sa to najskôr v prorockej tradícii. Dôvody sú dogmatické, nie estetické, totiž zobrazovanie ľudí či Boha by mohlo viesť k modlárstvu, preto je zakazované. No mnohé zobrazenia Mohameda poznáme aj zo samotného islamu – napríklad v šiitskej vetve islamu je to povolené. V mnohých islamských krajinách vrátane Osmanskej ríše nemali v minulosti problém s jeho zobrazením.
Ako sa tam zákaz dostal?
Ťažko povedať. Zákaz zobrazovania ľudí tam vždy bol, ale interpretácie sa líšili. Historické ilustrácie z jeho života boli v poriadku a mnohým to nevadilo. V šiitskom islame sa Mohamed stále zobrazuje a nemajú s tým problém. Sunniti, a medzi nimi hlavne radikáli, to však odmietajú. Tradíciu boja proti modlárstvu vykladajú veľmi doslovne. To je aj jeden z dôvodov, prečo majú medzi sebou tieto dve odnože problém. Aj keď v tomto prípade ide o jeden z menších problémov.
Odkiaľ máme hlavné zdroje o pôsobení Mohameda?
Predovšetkým z Koránu, to je hlavný zdroj. Potom existujú takzvané hadísy, príbehy o činoch a výrokoch Mohameda, ktoré boli zaznamenané inými ľuďmi. A nakoniec sú zdrojom životopisy o Mohamedovi, napríklad ten od historika Ibn Isháka, ktorý pochádza z 8. storočia.
Čo je podľa vás najčastejšou dezinterpretáciou Mohameda?
Hlavný problém je, že každý ho vidí inak. Aj veľa moslimov aj nemoslimov ho často interpretuje mimo kontextu. Mohamed žil v 7. storočí a vo svojej dobe bol podľa všetkého reformným človekom, zlepšil napríklad vtedajšie postavenie žien. No aj jeho učenie treba chápať v kontexte doby, a ak toto niekto nespraví, tak potom vznikajú dezinterpretácie. Každá historická postava by však v interpretácii 21. storočia dopadla podobne.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].