Denník N

Školský týždeň: Na skutočné základy reformy si ešte musíme počkať, mnohé deti vstupujú do školského roka bez podpory

Spúšťame nový pravidelný komentovaný výber správ o školstve a vzdelávaní Školský týždeň: 1. Na niektoré reformné zmeny v školstve bude treba nájsť peniaze, kvalitu vzdelávania učiteľov musíme začať strážiť lepšie. 2. Väčšina detí s nedostatočným prístupom k vzdelávaniu počas pandémie začína nový školský rok bez podpory.

Férová nadácia O2 Dobré školstvo je najlepšia prevencia proti hoaxom a konšpiráciám. Preto dlhodobo podporujeme nové prístupy k vzdelávaniu a kritické myslenie v školách i mimo nich.


Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, podporiť ho môžete tu.

1. Aká je navrhovaná reforma školstva: na niektoré zmeny ešte treba nájsť peniaze

Ministerstvo školstva ohlásilo, že položilo základy reformy školstva. Na minulotýždňovom rokovaní vlády boli schválené novely troch zákonov týkajúcich sa školstva. V prvom vydaní Školského týždňa rozoberáme zmeny, ktoré ministerstvo označilo za najdôležitejšie.

Ešte než sa pustíme do obsahu navrhovaných zmien, treba poznamenať, že najmä prípravu novely školského zákona sprevádzala rozsiahla kritika. Do jej tvorby totiž ministerstvo nezapojilo kľúčové organizácie a relevantných odborníkov a odborníčky. V dvoch kolách medzirezortného pripomienkového konania k nej nakoniec prišli stovky pripomienok (tutu). Vďaka viacerým z nich sa podarilo zastaviť niektoré nebezpečné zmeny, ako napríklad zavedenie podmienky, že na ukončenie základnej školy treba úspešne absolvovať externé testovanie v deviatom ročníku.

Za prelomové označilo ministerstvo školstva najmä zmeny v oblasti inklúzie, obsahu vzdelávania, digitalizácie a vzdelávania učiteliek a učiteľov. Tieto úpravy sa zakotvili v novele školského zákonazákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Označovať všetky tieto zmeny za základ reformy je však prinajmenšom odvážne.

Úpravy v oblasti inklúzie a digitalizácie skutočne zavádzajú nové prvky, ktoré by mohli byť základom pozitívnych zmien. V oboch prípadoch však ide zatiaľ len o riešenia na papieri a na ich reálne zavedenie do života si budeme musieť počkať.

Viac ako o základy ide skôr o stavebný projekt. V prípade obsahu vzdelávania sa napriek zásadným reformám, ktoré avizuje plán obnovy, zatiaľ navrhujú len marginálne zmeny. No a navrhované úpravy vo vzdelávaní učiteliek a učiteľov prinášajú skôr riziká.

Konečne aj deti na Slovensku budú mať právo na inkluzívne vzdelávanie. Otázne je, ako sa bude napĺňať. Treba oceniť, že inkluzívne vzdelávanie sa pridáva medzi princípy výchovy a vzdelávania,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rodičovstvo

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie