Denník N

Ako dieťa čelila šikane a často nerozumela ani rodičom, Kvet Nguyen hovorí o živote druhej generácie Vietnamcov na Slovensku

Kvet Nguyen na fotografii Zuzany Jakabovej a pohľad do inštalácie výstavy Vzájomná inakosť. Foto - Kvet Nguyen
Kvet Nguyen na fotografii Zuzany Jakabovej a pohľad do inštalácie výstavy Vzájomná inakosť. Foto – Kvet Nguyen

Umelkyňa Kvet Nguyen je vietnamská Slovenka. Prostredníctvom svojej tvorby skúma otázky identity, inakosti a spolužitia menšín s majoritou.

Len čo začne rozprávať bezchybnou slovenčinou, ľudia sú vraj často prekvapení. Stretáva sa s tým od detstva.

Kvet Nguyen je vietnamská Slovenka a čerstvá absolventka Vysokej školy výtvarných umení. Jej záverečná práca, ktorú môžete ešte pár dní vidieť v bratislavskej galérii SODA a o pár týždňov v košickej galérii VUNU, je nielen vizuálnou esejou o prežívaní rôznych minorít na Slovensku, ale i príbehom rodiny Nguyenovcov a o hľadaní vlastnej identity v spleti osobných, historických a spoločenských tráum.

„Cítim, že je to moje poslanie,“ hovorí Kvet Nguyen, občianskym menom Hoa Nguyen Thi.

Nedávno jej ktosi povedal, že odkedy čítal knihu od Ocean Vuonga, v ktorej opisuje náročný život svojej vietnamskej rodiny v Amerike, tak do nechtového štúdia alebo vietnamského bistra vchádza s úplne iným pohľadom. „To je to, čo by som aj ja chcela docieliť. Aby mali ľudia po stretnutí s mojou prácou viac porozumenia, viac empatie.“

Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Mama a otec. Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen
Zo série Dekadencia rodiny, 2017. Foto – Kvet Nguyen

Veci, o ktorých sa doma nehovorí

„Už po narodení mi pridelili nesprávne rodné číslo,“ začína svoje rozprávanie Kvet Nguyen v školskej práci, ktorá by mala vyjsť aj pre širšie publikum než komisiu pedagógov. „Neviem presne, čo za touto chybou stálo, ale mohlo to byť mojím menom: Noa Nguyen Thi. Pri pohľade naň sa zrejme patričné úrady ‚pomýlili‘: bez prípony -ová som bola automaticky chlapcom.“

Kvetin otec, Nguyen Thanh Hoat, odišiel z Vietnamu v roku 1988 v 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie