Klasická železnica? Doprava vzduchom? Možno oboje, len nech nedopadneme ako na severe Chopku

Nadšenci železničnej dopravy, podnikatelia, samosprávy aj banskobystrická župa hľadajú spôsob, ako zachrániť krásy Horehronia a nepreťažiť ešte viac už teraz preťažené cesty.
Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme v Brezne a na Horehroní.
Podnikatelia, aktivisti aj ochranári na juh od Chopku nechcú dopustiť, aby to u nich dopadlo tak ako na severe tohto turisticky obľúbeného kopca. Severná strana Chopku, to je dnes dopravný kolaps, ohrozenie spodných vôd a jaskynných systémov a veľké stavenisko.
Ľudia okolo šéfa Čiernohronskej železnice Aleša Bílka preto plánujú ekologickou dopravou pospájať Podbrezovú, Brezno a okolité obce, v ktorých sú turistické centrá aj kľúčoví zamestnávatelia v regióne. Cieľom je minimalizovať autá a individuálnu dopravu tak, aby netrpela príroda a ľudia sa zároveň dostali tam, kam potrebujú.
Myšlienku podporujú samosprávy, Banskobystrický samosprávny kraj aj väčšina podnikateľov z oblasti Chopok-juh. O tom, ako bude doprava pod juhom Chopku vyzerať, rozhodne odborná dopravná štúdia.
Veľký projekt
Aleš Bílek hovorí, že už 30 rokov rozprávame o tom, ako zo Slovenska urobíme malé Švajčiarsko, a teraz je na to príležitosť v Bystrianskej doline pod južným Chopkom.
Primátor blízkeho Brezna Tomáš Abel vidí svoje mesto na konci projektu ako Chamonix alebo Zakopané Nízkych Tatier a riaditeľka Rozvojovej agentúry BBSK Petra Šuhajdová dodáva, že ak nie teraz, tak nikdy.
Riešenie? Rekonštrukcia a dobudovanie úzkorozchodnej Čiernohronskej elektrickej železnice na trase Podbrezová – Tále – Krupová/Krpáčovo v celkovej dĺžke 28 kilometrov. Moderné vlaky tam už majú, doviezli ich nedávno zo Švajčiarska,