Denník N

Ako 11. september zmenil lietanie: investície v miliardách, dvojité dvere a vyzúvanie topánok

Ilustračné foto – Unsplash/Chuttersnap
Ilustračné foto – Unsplash/Chuttersnap

Píše Lori Arataniová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Počas dvadsiatich rokov, ktoré uplynuli od útokov z 11. septembra, sme investovali do leteckej bezpečnosti miliardy dolárov. Hoci odborníci uznávajú, že vďaka tejto investícii je lietanie bezpečnejšie, pred možnými útokmi nás celkom neochráni.

Na medzery v bezpečnostných opatreniach, ktoré umožnili 19 únoscom vyzbrojeným rezačkami na kartón, aby sa zmocnili štyroch lietadiel a zaútočili nimi na Pentagon a budovy Svetového obchodného centra, sme dokázali zareagovať. Rovnako tak aj na ďalšie hrozby, ktoré vyšli na povrch v ďalších rokoch.

No hoci teroristi medzitým zosnovali mnohé útoky na metrá či hotely a strach zasievajú aj bombami nastraženými v nákladiakoch, podľa expertov ostáva letectvo ich hlavným cieľom. Aj keď je omnoho náročnejšie podobný útok pripraviť.

Len minimálne kontroly

Mnohých strojcov útokov z roku 2001 usmrtili a tým sa pretrhali viaceré teroristické siete. Napriek tomu sa odborníci zhodujú, že nebezpečenstvo stále existuje a čoraz viac aktérov hľadá nové zraniteľné miesta. Prispievajú k tomu aj nepokoje v Afganistane, ktoré posilňujú obavy z možných hrozieb.

„Neustála bdelosť teroristických skupín, ktoré nám robia starosti, a ich zameranie na leteckú dopravu – ktorým majú šancu získať skutočný vplyv na USA a ďalšie západné krajiny – sa za posledných 20 rokov takmer nezmenili,“ vraví riaditeľ Národného centra boja proti terorizmu Nicholas Rasmussen. „A to napriek všetkému úsiliu, ktoré sme vynaložili na to, aby sme ich odradili.“

Zmeny v letectve sú azda tými najviditeľnejšími, ktoré prišli v reakcii na septembrové útoky. Začali sa letom číslo 11 spoločnosti American Airlines, ktorý zasiahol severnú vežu o 8.46 hod. ráno, a skončili sa pádom letu číslo 93 spoločnosti United Airlines v poli pri Shanksville v Pensylvánii.

Zomrelo takmer tritisíc ľudí vrátane 265 na palube štyroch lietadiel.

Pred útokmi nebola nutná žiadna identifikácia pasažierov pri bezpečnostnej prehliadke, obuv si smeli nechať na nohách a k odletovej bráne sa dostal

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Doprava

Útoky z 11. septembra

Svet

Teraz najčítanejšie