Denník N

Vlastník RegioJetu dostal v Česku trest za to, že žmýkal súpera cenovou vojnou

Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za "korupčníka", ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N - Tomáš Benedikovič
Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N – Tomáš Benedikovič

S nízkymi cenami jazdí český súkromník aj na Slovensku. U nás sa však cíti ako obeť.

Zákazníci českého autobusového dopravcu Student Agency sa v roku 2007 nestačili čudovať. Za lístky z Brna do Prahy odrazu na viacerých spojoch platili len 50 korún (necelé dve eurá).  Oproti štandardnej cene, ktorá bola vtedy štyrikrát vyššia, šlo o citeľný rozdiel.

Ich vtedajším pocitom by možno rozumeli aj slovenskí klienti dcérskej spoločnosti RegioJet, ktorí si v posledných mesiacoch zvykajú na nezvyklo nízke ceny.

Superzľavy z rokov 2007 a 2008 však majú dohru. České súdy pred niekoľkými dňami rozhodli, že Student Agency musí za ne zaplatiť pokutu vo výške 185-tisíc eur.

Dôvod? Nízke ceny vraj nemali ekonomické opodstatnenie, ale slúžili hlavne na to, aby vytlačili z linky konkurenčnú firmu Asiana. „Student Agency zneužila dominantné postavenie,“ konštatoval český antimonopolný úrad, a následne aj samotné súdy.

Materskú firmu RegioJetu tak súdy prvýkrát potrestali za jej spôsob podnikania.

Vyskúšaný biznis model

Skupina podnikateľa Radima Jančuru sa obhajuje tým, že cenovú vojnu nezačala ona – s lístkami za päťdesiat korún pôvodne prišla konkurenčná Asiana. Student Agency vraj na ňu len reagovala.

„Po vstupe spoločnosti Asiana sme akurát dorovnali ceny v niektorých spojoch na jej úroveň,“ vysvetľuje hovorca Student Agency Aleš Ondrůj.

Podstatne menšia Asiana takémuto súpereniu nedokázala vzdorovať a po pár mesiacoch z linky odišla.

S ultra-nízkymi cenami však Jančurovove firmy neprestali. Práve naopak, RegioJet začal v rovnakom štýle jazdiť aj na Slovensku , a to na železničnej trati Bratislava – Košice, aj na autobusovej linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica.

V oboch prípadoch pýta za lístky polovicu z toho, čo do toho času inkasovali jeho konkurenti. Napríklad cesta jeho žltými vlakmi do Košíc stojí mimo špičky deväť eur – rýchliky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) stoja takmer devätnásť eur.

Podľa ZSSK je to jasný damping. „Správa sa iracionálne, jazdí hlboko pod nákladmi,“ konštatoval pred časom šéf štátneho dopravcu Pavol Gábor.

Rovnako hovoria aj autobusoví dopravcovia, ktorí musia súperiť s dvojeurovými lístkami RegioJetu na ceste z Bratislavy do Nitry. „RegioJet nasadzuje dampingové ceny. A dúfa, že mu uvoľníme priestor,“ tvrdí majiteľ spoločnosti Turancar Viliam Turan.

Jančura sa týmto cieľom ani netají. „Cenová vojna tam nebude navždy. Keď sa počet spojov konkurencie zníži, pôjdu ceny aspoň v niektorých časoch zase hore,“ pripustil.

Jeden prípad za rok

Na Slovensku pritom platia podobné pravidlá hospodárskej súťaže ako v Česku (vychádzajú z rovnakých európskych predpisov). Pokiaľ firma zneužíva dominantné postavenie, aby vytlačila konkurenciu, riskuje pokutu do výšky desiatich percent zo svojho obratu.

„Konania o zneužívaní dominantného postavenia však nie sú u nás časté. Rozhodnutím končí v priemere jedno konanie za rok,“ uvádza slovenský Protimonopolný úrad.

RegioJet sa však u nás, na rozdiel od Česka, nachádza v úplne inom postavení – ani na jednej zo spomínaných liniek nie je v úlohe dominantného hráča. Vďaka tomu môže smelo jazdiť aj za dampingové ceny.

„My sme nový hráč a máme právo na podnákladové ceny. Naša pozícia je na Slovensku úplne iná,“ hovorí Ondrůj.

Nápomocné stevardky a nízke ceny lístkov, dva piliere biznis modelu RegioJetu. Foto - RegioJet
Nápomocné stevardky a nízke ceny lístkov, dva piliere biznis modelu RegioJetu. Foto – RegioJet

Český súkromný dopravca je v schizofrenickej situácii. Zatiaľ čo v Česku dostal pokutu za to, že zneužíval dominantné postavenie, na Slovensku je tým, kto zo zneužívania viní druhých.

Podľa RegioJetu by za podnákladové ceny mala pykať štátna ZSSK. Tá totiž v súvislosti s jeho príchodom upravila ceny vo vlakoch InterCity – bežné lístky do Košíc dnes začínajú na úrovni 12,90 eura.

„ZSSK je štátom dotovaná, a napriek tomu po našom vstupe znížila ceny vo vlakoch InterCity. Jednoznačne zneužíva svoj monopol,“ tvrdí RegioJet.

Radšej dohoda

RegioJet už niekoľko mesiacov hrozí ZSSK, že ju za novú cenovú politiku bude žalovať. A využiť chce aj najnovšie skúsenosti z českých súdov, z ktorých odišiel ako porazený.

„Rozhodnutie českého súdu je pre nás síce porážkou v spore s Asianou, ale cestou k náhrade škôd, ktoré nám spôsobili ZSSK a ďalší dominanti,“ dodáva Ondrůj.

ZSSK prirodzene odmieta, že by jej vlaky InterCity jazdili za dampingové ceny. „Je absurdné, keď ten, kto jazdí za neprimerane nízke ceny, ukazuje na druhého,“ reagoval pred časom Gábor.

RegioJet sa zatiaľ do otvoreného súdneho sporu so ZSSK púšťať nechce. „Stále veríme v dohodu s ministerstvom dopravy, ako vlastníkom ZSSK, ktorá by ukončila túto nekalú súťaž,“ hovorí Ondrůj.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie