Denník N

Ich Glassa pochválil aj Glass, zahrajú ho zas a nie raz

Štrnásť koncertov v šiestich krajinách za dva mesiace. To je impozantné turné, ktoré absolvuje slovenský súbor Cluster Ensemble.

Niekto má obľúbeného spisovateľa, niekto režiséra, hudobník Ivan Šiller má rád amerického skladateľa Philipa Glassa. S kolegami zo súboru Cluster Ensemble za posledné roky naštudovali a uviedli niekoľko jeho diel. Slovenskú premiéru Music With Changing Parts videl v júni v Košiciach osobne sám autor, ktorý bol z výkonu mladých muzikantov veľmi prekvapený a ponúkol im možnosť urobiť nahrávku pre jeho vydavateľa. Nezostalo len pri verbálnych prísľuboch.

„Už sme v jednaní. Vydavateľovi sme poslali master a napísal nám, že je to inšpirujúce počúvanie,“ hovorí Ivan Šiller. „Našou prioritou je urobiť trojcédečko, kde budú aj ďalšie Glassove skladby Two Pages, Music in Similar Motion a Music in Fifths.“

Cluster Ensemble je momentálne uprostred veľkého turné. Nie hocikomu, a už vôbec nie zoskupeniu venujúcemu sa súčasnej hudbe sa podarí zorganizovať počas jesene štrnásť koncertov v šiestich krajinách. Už sa predstavili v Nemecku, Nórsku a Dánsku, čakajú ich dva večery v Rakúsku, jeden v Poľsku plus sedem vystúpení po Slovensku.

„V galériách v Kodani a Osle a v berlínskom klube sme robili grafické partitúry Monogramistu T. D. spoločne s vernisážou výstavy Martina Dernera, ktorý pripravil portréty minimalistov. To je projekt v spolupráci s nezávislým centrom Nástupište 1-12, ešte sa chystáme do Viedne, kde budeme hrať na lodi pre 600 ľudí spolu s inými umelcami v rámci veľkého happeningu a potom ešte v Poznani,“ hovorí Ivan Šiller.

Dnes večer v Galérii Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, v stredu v Slovenskom rozhlase v Bratislave hrajú práve skladbu, ktorou v lete tak nadchli jej autora, klasika minimal music Philipa Glassa. Tešia sa na to, pretože každý večer, keď uvádzajú Music With Changing Parts je trochu iný. A nebude len čo počúvať, ale aj na čo sa pozerať.

„Je to fantastická vec, v každom priestore znie trochu inak. Dĺžka záleží podľa nálady, je tam vedúci, ale celý proces ovplyvňujú všetci hráči. Do istej miery sú slobodní, časť hudby je poloimprovizovaná a výsledok nevyspytateľný. Uvádzame to aj s videoprojekciou Jakuba Pišeka, ten si natočil zábery tanečníkov a naživo ich mixuje do hudby. V žilinskej Synagóge to pred pár dňami naživo vyzeralo takto:

Kultúra

Teraz najčítanejšie