Čiernohronská železnica prežila aj plány na zošrotovanie

Po pltiach prišla lesná železnica, tá v Ľubochnianskej doline bola prvá elektrifikovaná lesná železnica v strednej Európe.
Tento text je súčasťou projektu Denník N ide za vami, na dva týždne sme boli v Brezne a na Horehroní.
Čiernohronská železnica v Čiernom Balogu prežila vďaka dobrovoľníkom nielen socializmus a ukončenie prevádzky.
Pod vtedajším maďarským názvom F. G. V. ju postavili v horehronských lesoch v roku 1909. Lesné železnice nahradili nestabilné plavenie dreva plťami, niektoré sa stali technickými unikátmi. Ľubochnianska bola prvou elektrifikovanou lesnou železnicou v strednej Európe.
Prvý úsek z Hronca do Čierneho Balogu mal iba vyše desať kilometrov, ale v čase najväčšieho rozmachu na začiatku 50. rokov minulého storočia celá železnica merala už takmer 132 kilometrov.

Ako ju mali rozobrať a zachránili ju
V 80. rokoch, keď slovenská vláda rozhodla o jej likvidácii, už bola poslednou lesnou železnicou na Slovensku. Zlikvidovaná mala byť do roku 1985 a všetko kovové, teda koľajnice, rušne a vozne, malo byť zošrotované.