Denník N

Väčšina z nás pije kávu zle. Viete, kedy by ste ju mali piť, aby bola najúčinnejšia?

Ak pijeme kávu ráno tesne po tom, čo vstaneme, a hneď poobede, nemá na nás povzbudzujúce účinky. Zvyšujeme si toleranciu na kofeín a znižujeme produkciu hormónu kortizolu.

Vedci zistili, že ak kávu pijeme tesne po tom, čo sa zobudíme, robíme chybu.

Zistenia vyplývajú zo znalosti našich biologických hodín (cirkadiánny rytmus). Počas dňa dochádza v našom organizme k zmenám v produkcii stresového hormónu kortizolu. Ten ovplyvňuje náš metabolizmus, imunitnú reakciu a v neposlednom rade aj to, do akej miery sme pozorní.

Ako to súvisí s pitím kávy? Podľa štúdie z časopisu Psychosomatic Medicine kofeín negatívne vplýva na vylučovanie kortizolu (vplyv na zníženie stresu nemá). Znie to paradoxne, ale vedci zistili, že konzumácia kofeínu v čase, keď je telo prirodzene aktívne, nás skôr utlmí, než povzbudí. Prečo?

Cirkadiánny rytmus človeka má 24 hodín. Naše vnútorné hodiny kontrolujú nielen cyklus bdelosti a spánku, ale aj vylučovanie hormónov. FOTO – Cirkadiánny rytmus človeka má 24 hodín. Naše vnútorné hodiny kontrolujú nielen cyklus bdelosti a spánku, ale aj vylučovanie hormónov. FOTO – Wikipedia / Martina Hestericová

Nemiešajte kortizol a kofeín

Ak vypijete šálku kávy počas fázy vysokej produkcie kortizolu v tele, začne sa meniť biochémia tela. Telo najprv zareaguje znížením produkcie stresového hormónu kortizolu – tým by sa mala znížiť aj úroveň pozornosti.

Telo sa v tomto prípade začne spoliehať na kompenzačné účinky prijatého kofeínu. Kofeín teda nepomáha kortizolu, v tele sa snaží nahradiť niektorú z jeho funkcií.

Ak sa telo na kofeín spolieha, môže to spôsobiť zvýšenie množstva prijatej kávy, teda aj nárast prijímania kofeínu. Telo si postupne vytvorí na túto návykovú látku toleranciu. Káva sa tak pre nás stane menej efektívnou a dávku budeme musieť opäť zvýšiť.

Obľúbený nápoj Slovákov

Podľa štatistík vypijú Slováci až trikrát viac kávy ako čaju. Až 66,2 percenta Slovákov pije kávu aj poobede. Ženy uprednostňujú espresso, muži klasickú, tureckú kávu. Väčšina ľudí začne kávu piť v období okolo 18 rokov (približne 40 percent).

Prvý október je Medzinárodným dňom kávy. Ak si ju chcete dopriať správne a povzbudiť ňou svoj organizmus čo najviac, dajte si ju ráno medzi 9.30 a 11.30 a poobede medzi 14.00 a 17.00 (ak nemáte problém so spánkom), teda v časoch, keď produkcia kortizolu v našom tele prirodzene klesá.

Ak by ste si dali kávu skôr, pili by ste ju práve vtedy, keď by bolo vaše telo prirodzene aktívnejšie, čím by sa jej účinok stratil.

Káva obsahujuje viac ako tisíc aktívnych látok, ktoré vplývajú na ľudský organizmus a vytvárajú jej chuť a arómu. Najznámejšou a najštudovanejšou z nich je kofeín.

Kofeín je alkaloid s povzbudzujúcimi účinkami na centrálny nervový systém. Je to návyková látka, rovnako ako alkohol či nikotín.

Cirkadiánny rytmus predstavuje 24-hodinové biologické hodiny, ktoré kontrolujú náš režim bdelosti a spánku, defekáciu, telesnú teplotu, krvný tlak či vylučovanie hormónov ako melatonín a kortizol.

Kortizol je hormón vylučovaný kôrou nadobličiek. Ovplyvňuje imunitnú reakciu, metabolizmus, stres a úroveň pozornosti. Jeho vylučovanie v rámci dňa kolíše, najvyššie hodnoty sekrécie  sa cez deň zopakujú až trikrát – okolo ôsmej ráno, poludnia a okolo pol šiestej večer.

Dostupné z doi: 10.1210/jc.2008-2380, 10.1097/01.psy.0000181270.20036.06, 10.5664/jcsm.3170, 10.1016/j.ijpsycho.2008.03.014.

Teraz najčítanejšie