Denník N

Slová, ktoré zabíjajú, dokážu dávať aj život. Pascal Mercier a jeho román o sile jazyka

Autor Nočného vlaku do Lisabonu opäť ukázal, že žáner filozofického románu mu pristane.

Kedysi ľudia verili, že slová majú magickú moc. Dnes už sa cítime viac racionálni, no každodenná skúsenosť nás presviedča o tom, že slová moc majú. Nesmiernu, magickú. Román Váha slov (Premedia, 2021) je ukážkou toho, ako ľudské slová môžu zabíjať a, naopak, ako môžu „prinavrátiť“ život.

Ďalší román Pascala Merciera, švajčiarskeho spisovateľa a filozofa (občianskym menom Peter Bieri), v mnohom nadväzuje na tematické portfólio, ktoré autor predložil čitateľom vo svojom medzinárodne úspešnom románe Nočný vlak do Lisabonu (Premedia, 2018), a rozvíja ho.

Váha slov sa nesie v rovnako hĺbavom, reflexívno-melancholickom duchu. Opäť nechýbajú úvahy o smrti, čase, nestálosti a pominuteľnosti všetkého existujúceho, vzťahoch slov ku skutočnosti alebo o antropologickej otázke, či možno človeka vôbec nejako charakterizovať, keď sa neustále mení.

Opantaní jazykom

Mercierova záľuba v jazyku a slovách hraničí s posadnutosťou, ale nemyslím to v pejoratívnom zmysle. Otázky okolo ľudskej reči, jej sémantickej pestrosti, rozdielnosti, nejednoznačnosti či neuchopiteľnosti poletujú okolo autorových postáv ako roj komárov.

Keď v Nočnom vlaku bola hlavná postava znudeným akademikom so záľubou v archaických jazykoch, vo Váhe slov Mercier vytvoril postavu prekladateľa a polyglota Simona Leylanda, ktorý (opäť) miluje slová, hoci paradoxne, práve tie radikálne zasiahnu do jeho života.

Záľubu v slovách majú aj vedľajšie postavy románu (vyskytnú sa tu minimálne štyri postavy prekladateľov a ešte viac spisovateľov). Akoby Mercier nevedel vytvoriť postavy bez sklonu reflektovať jazyk či hĺbať nad ním. Jazykovo sa orientuje dokonca aj postava z novely, ktorú sa nakoniec odhodlá napísať hlavný hrdina románu.

V blízkosti smrti

Leylandovi nesprávne diagnostikujú nádor na mozgu. Niekoľko krátkych slov (ešte k tomu v latinčine!) dokáže zmeniť život a spustiť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie