Denník N

Fotila odpadkové koše aj žobrákov. Vivian Maier videla krásu v biede ulice, no počas života bola pre ostatných neviditeľná

Vivian Maier, Chicago, 1955 a 1956. © Estate of Vivian Maier, courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, NY. Foto - Musée du Luxembourg
Vivian Maier, Chicago, 1955 a 1956. © Estate of Vivian Maier, courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, NY. Foto – Musée du Luxembourg

Označujú ju za jednu z najvýznamnejších fotografiek svojej generácie. Na jej snímkach sa najčastejšie objavujú obyvatelia New Yorku a Chicaga. Parížske Luxemburské múzeum predstavuje dielo a tvorbu Vivian Maierovej (1926 – 2009).

Zašpinené dievča stojí pred výkladom so slzami v očiach. Doškriabané ruky má založené okolo tela, tmavé vlasy jej padajú na ramená. Pozerá sa priamo do objektívu na fotografku, ktorá ten záber urobí len tak, mimochodom. Vôbec ju nechce vystrašiť. V pohľade zafúľaného dievčaťa v pásikavom tričku nie je odovzdanosť. Skôr vzdor, ale tiež ochota na chvíľu postáť pred čudnou ženou, ktorá sa pri ňom pristavila.

Vivian Maier takýchto záberov urobila tisíce. No dievča s hodinkami sa samostatne vyníma na modrom pozadí v Luxemburskom múzeu v Paríži. Do polovice januára 2022 tam prebieha výstava jej najznámejších fotografií, ktoré zobrazujú pouličný mestský život. Zároveň sú dôkazom, že napriek svojmu samotárstvu dokázala americká fotografka

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Pekné veci

Vizuálne umenie

Životy žien

Kultúra

Teraz najčítanejšie