Denník N

Čitatelia dezinformačných webov majú horšiu mediálnu gramotnosť, ukázali výsledky testu na 35-tisíc ľuďoch

Čitatelia dezinformačných webov skončili v teste mediálnej gramotnosti horšie ako čitatelia mainstreamových portálov. Ukázali to výsledky experimentu, ktorý bol súčasťou kampane mobilného operátora O2.

Spoločnosť O2 kampaň odštartovala v máji falošným videom vytvoreným pomocou umelej inteligencie (deepfake). Zlatica Švajdová Puškárová v ňom hovorila, že rúška a očkovanie nemajú význam. Tieto slová však moderátorka Markízy nikdy nevyslovila, na videu ju hrala herečka Kristína Tormová a Puškárovej tvár, mimika a hlas vznikli na počítači.

Video má na YouTube už viac ako 380-tisíc spustení a odkazuje na web datujzodpovedne.o2.sk, kde si ľudia môžu v krátkom kvíze otestovať svoje vedomosti o médiách a hoaxoch.

Kvíz spoločnosť propagovala aj pomocou bannerov na stránkach mainstreamových a dezinformačných webov. Vďaka tomu mohla zmerať, ako sa v teste darilo jednej a druhej skupine ľudí.

Výsledky ukázali, že návštevníci z dezinformačných webov mali o jednu až dve správne odpovede menej.

Kratší a dlhší test

Experiment trval osem týždňov a za ten čas zaznamenal kampaňový web 121-tisíc návštev. Kvíz si na ňom spustilo 35 756 unikátnych návštevníkov – takmer päťtisíc z dezinformačných webov a viac ako 30-tisíc z mainstreamových webov.

Kvíz mal 12 otázok – ľudia mali napríklad odpovedať na to, čo je to hoax a čo konšpiračná teória, mali odhaliť manipulácie pri ukážke nepravdivého článku o liečbe rakoviny alebo vražde Jána Kuciaka.

Návštevníci z dezinformačných webov mali správne v priemere 8,7 odpovede, kým ľudia z mainstreamových webov

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Médiá

Slovensko

Teraz najčítanejšie