Denník N

Pri hraniciach Slovenska prebieha stavebný boom, Poliaci tu budujú cesty aj železničné koridory

Ilustračné foto - podleze-piekielko.pl
Ilustračné foto – podleze-piekielko.pl

Koordinácia so slovenskou stranou je však mizivá napriek tomu, že na poľskom ministerstve dopravy po slovensky dobre vedia.

V juhovýchodnom Poľsku pri slovenských hraniciach pokračuje predtým nevídaný investičný boom. Nové diaľnice, rýchlostné cesty a železničné magistrály určite potešia aj Slovákov, ktorí majú záujem o cestovanie do Krakova, Varšavy, na sever Poľska či do Litvy.

Vláda pri delení investícií uprednostňuje Malopoľsko a Podkarpatsko, regióny pri slovenských hraniciach, z viacerých dôvodov. PiS investuje do regiónov, v ktorých má najväčšiu podporu. Snaží sa realizovať aj geopolitický projekt Trojmoria, v ktorom hrá dopravné prepojenie so Slovenskom veľmi dôležitú úlohu.

Politické kráľovstvo ministra Adamczyka

V Poľsku je dlhodobou tradíciou, že aktuálny minister dopravy alebo infraštruktúry investuje najmä do svojho regiónu. Bolo to vidieť už za čias Občianskej platformy.

Keď bol ministrom dopravy gdanský politik Sławomir Nowak, investovalo sa najmä do Pomoranska. Cezary Grabarczyk uprednostňoval svoju Lodž a Elżbieta Bieńkowská Sliezko.

Od roku 2015, keď sa PiS ujal moci, je ministrom dopravy nepretržite Andrzej Adamczyk, ktorý vytvoril veľmi silnú frakciu vo vládnej strane. Adamczyk je pôvodom z neveľkého mestečka Krzeszowice, ktoré je súčasťou krakovskej aglomerácie (nachádza sa asi 20 kilometrov západne od Krakova).

Je to vidieť na investičnej mape Poľska.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie