Denník N

Slovenskí tínedžeri neveria, že môžu zmeniť svet. Stredoškoláci majú problém so sebadôverou

Kresba je súčasťou súťaže Správa z izolácie. Autorka – Petra Sumková, 17 rokov, Gymnázium Jozefa Lettricha v Martine
Kresba je súčasťou súťaže Správa z izolácie. Autorka – Petra Sumková, 17 rokov, Gymnázium Jozefa Lettricha v Martine

Slovenskí tínedžeri nemajú veľa sebavedomia. Podľa prieskumu PISA si každý druhý tínedžer myslí, že sa nedokáže prispôsobiť novým situáciám a pracovať v strese či pod tlakom. Každý druhý tínedžer si o sebe myslí, že nedokáže vymyslieť riešenie, ak natrafí na zložitú situáciu.

V medzinárodnom testovaní PISA sa aj slovenských tínedžerov pýtali na to, ako poznajú svet, odlišné kultúry, či ako vedia vychádzať s ľuďmi s iným názorom, a zisťovali, či kriticky uvažujú nad veľkými svetovými témami ako klimatická či migračná kríza.

Slovenskí 15-roční žiaci celkovo obstáli dobre, ľahko nad priemerom krajín OECD. No v prieskume sa ukázalo zopár zaujímavých zistení o mladých ľuďoch na Slovensku. Spracovala ich organizácia Človek v ohrození.

Tínedžeri zo Slovenska sa umiestnili na poslednom mieste spomedzi všetkých 63 krajín v otázke akcieschopnosti. Hoci rozumejú napríklad vážnosti klimatickej krízy, nemajú sebavedomie o tejto téme diskutovať alebo sa zapojiť do riešenia problému aktívne – napríklad spustiť petíciu.

Stredoškolák by nedokázal vysvetliť, prečo autá škodia planéte

Vedel by vám stredoškolák vysvetliť, ako vplývajú emisie CO2 na zmenu klímy? Alebo ako hospodárska kríza ovplyvňuje globálnu ekonomiku? Nedokázal by som to, odpovedal každý druhý slovenský stredoškolák v prieskume PISA. Pritom približne dvaja z troch žiakov o sebe hovoria, že rozumejú témam ako globálne otepľovanie, migrácia či rovnosť žien a mužov.

Každý druhý tínedžer však zároveň tvrdí, že nevie zistiť spojitosť medzi tým, koľko stojí jedno tričko a koľko na druhej strane stojí jeho výroba.

Žiaci zo Slovenska prejavili najnižšie sebavedomie spomedzi všetkých 27 krajín OECD vo vysvetľovaní týchto globálnych problémov. Neveria si, že by o tom dokázali pripraviť projekt, vysvetliť hlavné problémy a diskutovať o nich.

Graf: Som informovaný/-á o nasledujúcich témach – vlastný odhad žiakov (v %)

Zdroj – Človek v ohrození

Graf: Ako by som zvládol nasledovné úlohy – vlastný odhad žiakov (v %)

Zdroj – Človek v ohrození

„Z grafu vyplýva nielen to, že medzi vybranými piatimi krajinami žiaci zo Slovenska zaostávajú, ale graf významne vypovedá buď o ich nízkej sebadôvere (že by úlohu napokon predsa len zvládli lepšie, ako si myslia), alebo o ich vzhľadom na mladosť neuveriteľnej sebakritike,“ hodnotia analytici z Človeka v ohrození.

Aj pri ďalších otázkach spojených so sebaistotou tínedžeri zo Slovenska obsadili najnižšie priečky

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie