Denník N

Scenárista seriálu Ochranca: Ukazujeme čierne miesta školstva. Stali sa nám i desivé veci

Postavu školského ombudsmana hrá v seriáli Lukáš Vaculík. Foto - Česká televize
Postavu školského ombudsmana hrá v seriáli Lukáš Vaculík. Foto – Česká televize

„Nechceli sme iba nakrútiť desať kriminálnych príbehov zo školstva,” hovorí expert na školstvo Tomáš Feřtek, ktorý sa podieľal na skloňovanej televíznej novinke.

Málokto spočiatku veril, že sa dá urobiť dramatický a napínavý seriál z tohto prostredia. Ani herec Lukáš Vaculík, ktorý si zahral hlavnú postavu, tvrdí scenárista TOMÁŠ FEŘTEK, ktorý v Českej televízii vedie projekt seriálu Ochranca.

V rozhovore pre český denník N hovorí aj o tom:

  • do akej miery príbehy v seriáli Ochranca vychádzajú zo skutočných udalostí
  • v čom sa mu zišla skúsenosť práce ako reportéra v Reflexe a s písaním detektívok
  • čo môžu robiť žiaci, čo učitelia a rodičia, čo školy a čo experti
  • ako prešli vzdelávacím procesom jeho deti

V seriáli riešite šikanu aj iné formy fyzického aj psychického násilia, ťažko zvládnuteľných žiakov, nešťastné udalosti, nezačleňovanie detí z problémových prostredí. Sú tam samovraždy, zúfalé rodinné situácie. Keď som teraz na vašom facebooku videla fotky z nakrúcania dokumentu z niekoľkých zaujímavých škôl, kde všetko funguje, hovorila som si, či to pre vás nie je terapia.

To nie. Terapia iba z dôvodu, že s takýmto dokumentom mám oveľa menej práce, než sme mali so seriálom. Hraný seriál pozostáva z veľmi veľkého množstva práce. Len málokto zvonku si to dokáže predstaviť. Nebol som pod ťarchou negatívnych emócií z príbehov seriálu Ochranca, žil som s nimi päť rokov, rozložilo sa to, ale je úľavou, že je to hotové.

A že má seriál dobré ohlasy?

Samozrejme, to ma teší. A najviac to, že seriál neprináša hejty na učiteľov a že nám nik nevyhadzuje na oči, že by sme znevažovali alebo karikovali učiteľskú profesiu. Ešte ma teší, že k ľuďom dorazilo presne to posolstvo, ktoré sme do Ochrancu vložili. Pretože to nie je pravidlom, tvorcovia majú svoje ušľachtilé predstavy a posolstvá, ale k divákom nakoniec doputuje všeličo.

Ako ten odkaz znie?

Že problémy v školstve sú zložité a nejednoznačné. A diváci to tak vnímajú. A tiež vnímajú tú multiperspektívu, o ktorú nám išlo. Že sa nechali najskôr presvedčiť, že veci sa majú nejakým spôsobom, ale postupne im po nasvietení problémov z viacerých strán dôjde, že to bolo inak.

Je v tom zrejmá aj vaša skúsenosť s písaním scenárov pre detektívky. Ale v epizóde Mužská záležitosť som toho „správniaka a drsniaka“ prekukla okamžite. A tiež sa z neho vyfarbil… ako to len pomenovať bez vulgárneho výrazu?

Vyfarbil. Áno. Ale tiež nie jednoznačný. On samozrejme, z nejakej perspektívy, povedzme, sviňou je, ale zároveň cez jeho postavu hovoríme, že školám tá mužská autorita niekedy chýba a že časť rodičov i žiakov ju vyžaduje alebo priamo vyhľadáva. Zase je to komplikovanejšie. On má v niektorých ohľadoch špinu na rukách a je až príliš autoritársky, ale tú školu vybudoval a má nespornú charizmu. Niekto si určite povie: Ja by som chcel, aby moje dieťa chodilo do školy, kde panuje poriadok a charizmatický riaditeľ.

S „guľami“.

To tiež. Mňa najmä teší, že väčšina divákov si pri tých epizódach povie – dokelu, majú to tí učitelia dnes ťažšie, než sme si mysleli. Túto vetu teraz počúvam často.

Najmä diváčky v reakciách oceňujú obsadenie Lukáša Vaculíka. Obsadili ste ho aj pre

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Rozhovory

Kultúra, Rodina a vzťahy

Teraz najčítanejšie