Denník N

Šéf HOPINu: Cena 2.50 eur za jazdu nedáva zmysel vodičovi ani zákazníkovi

Richard Lörincz, CEO HOPIN
Richard Lörincz, CEO HOPIN

V HOPINe pôsobí od júna tohto roku. Vedenie firmy prebral po jej zakladateľovi Martinovi Baranovi. Dovtedy prioritne pôsobil vo finančnom sektore, z toho 3 roky na Filipínach. Nový CEO HOPINu Richard Lörincz v otvorenom rozhovore hovorí aj o tom:

  • Ako možno konkurovať cenovému dumpingu zo strany konkurencie?
  • Ako sa vysporiadavajú s taxikármi, ktorý porušujú exkluzivitu spolupráce?
  • Čo by chcel do HOPINu priniesť z ázijskej firemnej kultúry?

Na úvod otázka, ktorej sa vo vašom biznise nedá vyhnúť. Ako vás poznačil COVID?

Podobne ako každého, kto robí servis pre ľudí. HOPIN je firma, ktorá profituje z mestskej mobility. Tá bola, zvlášť počas lockdownov, paralyzovaná takmer na nulu. Ľudia buď sedeli doma, alebo sa snažili vyhnúť kontaktu s kýmkoľvek cudzím. Takže práce bolo menej.

Zaznamenali ste aj odchody vodičov?

Bohužiaľ áno. Podobne ako v gastrobiznise alebo v hoteliérstve, aj v doprave nastal efekt „odlivu“ do sektorov, ktoré ľuďom pokryli bežné výdavky na život a poskytli prácu, ktorá je rezistentnejšia voči poklesu mobility. Je to problém, keďže nájsť taxikára, ktorý by spĺňal všetky nároky HOPIN-u  nie je úplne jednoduché.

O akých nárokoch je reč?

Naša latka je nastavená pomerne vysoko. Spolupracujeme výhradne s vodičmi, ktorí majú preukaz vodiča taxislužby spolu s absolvovanými psychotestami a čistým registrom trestov. Ďalšou podmienkou je pravidelne servisované auto s maximálnym vekom 8 rokov a elektronická (ERP) alebo virtuálna (VRP) registračná pokladnica. Potrebná je aj verifikácia kvality vodiča a úroveň jeho  komunikácie s našim zákazníckym centrom. Rovnako dôležité sú aj hodnotenia od prvých zákazníkov.

Vodiči HOPINu musia splniť celú sériu podmienok na preukázanie svojich skúseností s taxikárskou prácou. Aj preto HOPIN spolupracuje výhradne s profesionálnymi taxikármi, ktorí majú čistý register trestov a úspešne absolvované psychotesty.

Ste pomerne nároční…

Sme a to ešte nie je všetko. Výhradne spolupracujeme len s partnerskými vodičmi, od ktorých vyžadujeme exkluzivitu, v niektorých prípadoch aj s celou flotilou taxislužby. Výmenou za takýto záväzok ponúkame vodičom  férové a transparentné podmienky, ktoré sú lepšie ako u konkurencie a to z dlhodobého hľadiska.

Nenarúša váš biznis model, že sa nájdu taxikári, jazdiaci paralelne pre HOPIN aj pre lacnejšiu konkurenciu?

V HOPINe práve preto vyžadujeme exkluzivitu, aby sme takéto situácie minimalizovali. Nie vždy sa to podarí a v prípade porušenia pravidiel,  s takýmito vodičmi žiaľ ukončujeme spoluprácu. Musím však povedať, že sú to skôr výnimočné prípady.

Chceme mať férovú cenu pre zákazníka, férovú cenu pre vodiča a férovú maržu pre Hopin ako sprostredkovateľa.“

Richard Lörincz, CEO Hopin

Keď už je reč o cenách, ide o vec, ktorú zákazníci ešte stále riešia najčastejšie?

Stále je to častá téma, ale už zďaleka nie taká kľúčová ako pred niekoľkými rokmi. Súvisí to s rastom životnej úrovne a s logickým prenesením pozornosti klienta na kvalitu a bezpečnosť. V tomto sme na slovenskom trhu bezkonkurenční.

Ako dokážete zákazníkovi vysvetliť, že nemôžete byť za každú cenu najlacnejší?

Cez známy pomer kvality a rozumnej ceny. Našou filozofiou je mať férovú cenu pre zákazníka, férovú cenu pre vodiča a férovú maržu pre Hopin ako sprostredkovateľa. Ide o dlhodobú stratégiu, ktorá funguje a z ktorej profitujú všetky strany. Na rozdiel od krátkodobých kampaní niektorých konkurenčných spoločností, v rámci ktorých je cena za jazdy neadekvátne nízka. Ak sa v Bratislave odveziete za 2.50 eur, tak niekto to doplatiť musí.

Richard Lörincz je CEO HOPINu od júna tohto roku, kedy prebral vedenie firmy od jej zakladateľa Martina Barana.

Vodič?

V prvom rade on, no spolu s ním aj zákazník. Aplikácia, cez ktorú si jazdu objednáte, to nebude, tá zarobí vždy. Ak však tlačíte na vodiča, aby pracoval za minimálnu maržu alebo na náklady, tak s tým jedného dňa „sekne“ alebo sa to odzrkadlí v tom, že si nebude môcť zabezpečiť nový automobil či kvalitný servis. A to si v konečnom dôsledku odnesie zákazník, ktorý sa musí voziť v starom a zle servisovanom aute. Toto je základný rozdiel medzi nami a lowcostovými službami.

Na čo ešte v prípade HOPINu ľudia pozitívne reagujú?

Z nedávneho prieskumu vyplynulo, že zákazníci oceňujú „slovenskosť“ HOPINu. Ide o značku, ktorú založil Slovák Martin Baran a jej opodstatnenosť sa mu podarilo preukázať práve na slovenskom trhu, odkiaľ sa postupne presadzuje aj na trhy zahraničné, či už je to Ukrajina, Slovinsko, či aktuálne Gruzínsko. A to nie je malá vec. Hlavne v čase COVID-u sme ocenili, že ľudia tento faktor vnímajú ešte citlivejšie a pochopili, že podpora slovenských firiem je v podstate podporou lokálnej ekonomiky. Bolo to príjemný dôkaz nenúteného a prirodzeného vlastenectva.

Počas COVID-u sa HOPIN zviditeľnil aj kampaňou, ktorá komunikovala spolupatričnosť slovenských značiek. Okrem Gemerky spolupracoval aj so značkami Fusakle, TIKOKI, RegalBurger, PRETO Ryba Žilina, KOMPOT alebo La Putika.

Slovenskú stopu HOPINu dopĺňa aj váš minoritný akcionár. Ide o slovenský private equity fond Eterus Capital. V čom je pre vás toto partnerstvo dôležité?

Napriek tomu, že podiel Eterus Capital v HOPINe je minoritný, význam pre firmu a jej napredovanie je zásadný. Z môjho pohľadu kvitujem otvorenú komunikáciu, dodržiavanie dohôd a praktický spôsob jednania, ktorý vychádza z bohatých skúseností Eterusu v private equity. Zároveň oceňujem pochopenie partnera pre dlhodobú víziu, čo nebýva v tomto segmente úplne bežná vlastnosť.

Ako to myslíte?

Je samozrejmé, že pri kapitálovom vstupe chce partner v prvom rade zhodnotenie svojej investície a myslí dopredu na čo najúspešnejšiu exit stratégiu. Platí to aj pri Eteruse, no tu vnímam aj cit pre perspektívu a pre komplexné smerovanie firmy nielen v krátkodobom, ale aj v dlhodobom horizonte. A to nám dáva dostatok priestoru pre vývoj nových služieb a projektov, ktoré z logiky veci prinesú finančné benefity až neskôr. Je to silný moment dôvery, ktorý v HOPINe mimoriadne oceňujeme.

Posledná otázka. Čo by ste z vášho pôsobenia v Ázii preniesli do slovenskej firemnej kultúry?

Jednoznačne pozitívne nastavenie. V Ázii vás všade vítajú s otvorenou náručou, čo by mal byť základný prvok akéhokoľvek servisu na svete. V tomto smere na Slovensku ešte stále ťaháme za kratší koniec. Snažíme sa to citlivo pretlmočiť aj vodičom, s ktorými HOPIN spolupracuje. Niekedy to nie je jednoduché, zvlášť keď má človek zlý deň, alebo ho „vytočí“ zákazník. Ten, ktorý príde do auta po ňom, však za to nemôže. A to treba mať stále na pamäti.

Eterus Capital je private equity fond spolufinancujúcich partnerov WOOD & Company a Slovak Business Agency. Od vzniku v roku 2008 podporil už dve desiatky podnikov celkovou sumou viac ako 40 mil. eur. Okrem HOPINu medzi ne patria aj značky ako Sygic, Hopin, Saneca Pharmaceuticals, Virtual Reality Media či Eyerim.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie