Kip Thorne: Veda dokáže opísať hviezdy či galaxie, ale pochopiť ľudí zatiaľ nevieme, sme príliš komplexní

Kip Thorne v Bratislave. Foto – TASR

Fyzik a nobelista Kip Thorne diskutoval v Bratislave s fyzikom Brianom Coxom o vede ako súčasť programu Eset Science Award.

[25 rozhovorov o slovenskej vede v knižnej podobe – to je novinka Ako chutí tarantula? reportérky Zuzany Vitkovej.]

Je veda riešením všetkého?

S fyzikom Brianom Coxom aj na túto tému diskutoval v Bratislave fyzik a nobelista Kip Thorne.

Cox je časticový fyzik, ktorý pracoval na experimente ATLAS v CERN-e, bol vedeckým poradcom sci-fi filmu Sunshine a objavil sa v mnohých vedeckých programoch BBC.

V Británii je natoľko populárny, že ho považujú za nástupcu Davida Attenborougha. Len na Twitteri ho sledujú tri milióny ľudí.

Thornovi udelili v roku 2017 Nobelovu cenu za fyziku za „pozorovanie gravitačných vĺn“. Vedec sa preslávil aj ako spolutvorca hollywoodskeho blockbustera Interstellar.

Ak by boli pozvaní hostia politikmi, smelo by sme mohli povedať, že u nás diskutovala Angela Merkelová s Barackom Obamom.

Diskusia vedcov bola súčasťou programu ESET Science Award. Ocenenie podporuje výnimočnú vedu na Slovensku, víťazov tohto ročníka vyhlásia v sobotu 16. októbra.

Veda nedokáže vysvetliť všetko

Na otázku z úvodu Thorne odpovedal, že prírodné zákony dobre opisujú, ako sa správajú hviezdy, galaxie alebo čierne diery, ale ľudia sú natoľko komplexní, že spoločenské vedy zatiaľ nedokážu naše správanie vysvetliť dostatočne.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Človek