Fyzik Brian Cox: Nie sme si istí, či bol veľký tresk skutočným začiatkom vesmíru

Fyzik a popularizátor vedy Brian Edward Cox. Foto - ESET Science Award/Linda Kisková Bohušová
Fyzik a popularizátor vedy Brian Edward Cox. Foto – ESET Science Award/Linda Kisková Bohušová

Vedec, ktorý navštívil Bratislavu, má na konte množstvo dokumentov pre BBC, popularizačných kníh a viac ako tri milióny odoberateľov na Twitteri. Sir David Attenborough o ňom povedal, že keby mal popularizačnú pochodeň, odovzdal by ju Brianovi Coxovi.

[25 rozhovorov o slovenskej vede v knižnej podobe – to je novinka Ako chutí tarantula? reportérky Zuzany Vitkovej.]

V rozhovore sa dočítate aj:

• či sme vo vesmíre sami,
  • ako veda vyháňa démonov,
  • čo je „efekt Briana Coxa“,
  • čo má spoločné vesmír a moreplavecké expedície,
  • ako sa (ne)rozprávať s konšpirátormi,
  • ako vznikol nápad natočiť scénku so Stephenom Hawkingom v komediálnej skupine Monthy Python.

S držiteľom Nobelovej ceny za fyziku Kipom Thornom ste diskutovali o tom, či môže veda vyriešiť všetky problémy ľudstva. Môže?

Nie. Veda nám poskytuje spoľahlivé informácie o svete okolo nás a je to jediný spôsob, ako lepšie porozumieť prírode. Ak chcete vedieť, čo sa stalo s klímou, keď sme spaľovali všetky tie fosílne palivá, a ako sa šíri nový koronavírus, tak na to má odpovede iba veda. Ale čo s týmito vedomosťami urobíte, je oveľa širšia otázka.

Zásluhou kozmológie napríklad vieme, že v pozorovateľnom vesmíre sú asi dva bilióny galaxií. Ale to je len číslo. Aby sme aspoň trochu pochopili, čo to pre nás znamená a zároveň premýšľali o živote vo vesmíre, jednoznačne potrebujeme i umenie, filozofiu a ďalšie veci. Veda je pre našu civilizáciu zásadná, ale nie je všetkým, čo znamená byť človekom. Nepovie vám, ako napísať symfóniu alebo knihu o malom živote v nekonečnom vesmíre.

Počas pandémie bola veda v centre záujmu celého sveta, no zároveň k nej zosilnela aj vlna nedôvery. Zlepšila alebo zhoršila sa celková pozícia vedy počas zdravotníckej krízy?

Podľa mňa sa zlepšila. Verím, že väčšina ľudí vidí, ako vedecky podložené a dobre zavedené pandemické opatrenia fungovali. Naopak, na miestach, kde bolo ich zavedenie často nešťastné, prebiehala pandémia horšie. Ako sa vašej krajine darilo, môžete odmerať pomocou štatistík a porovnať sa s ostatnými, čo je dosť dôležité. Myslím si, že väčšina ľudí bude vedieť posúdiť, ako ich vláda a spoločnosť reagovala na pandémiu. Tá moja si počínala dosť zle.

Brian Cox v Bratislave počas diskusie s Kipom Thornom. Foto – ESET Science Award/Linda Kisková Bohušová

Ako sa rozprávať s ľuďmi, ktorí sa od vedy odvrátili a zlákali ich konšpirácie?

V prvom rade

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

ESET Science Award